Turin – inte tillräckligt bra

Malena Johansson: NBC har satsat över fem miljarder kronor på OS

SPORTBLADET

Dick Ebersol, ordföranden för NBC Sports, är en man med makt. Han har till exempel döpt om staden Turin. På en middag i stan 1999 hörde han ortens italienska namn, och bestämde sig för att ”Turin” inte var bra nog. ”Torino” däremot, ”säger allt man vill ha av en italiensk stad som är värd för de olympiska spelen”, berättar han för USA Today.

Så nu heter den piemontesiska OS-staden på amerikansk engelska Torino. För det ryms vackrare historier i det namnet.

NBC är tv-bolaget som har rättigheterna till OS i USA. Det ligger ingen politisk, nationalistisk konspiration bakom att Torino-OS måste vara en enda sprakande, dramatisk fest i amerikansk tv.

Att kanalen måste ha 2 800 anställda på plats för att göra om Turin till Torino, leta reda på de bästa historierna och sätta ihop dem till en show utan tråkiga pauser eller grå industristadsverklighet. För NBC har satsat över fem miljarder kronor på OS. Tittarsiffror ska säljas till annonsörerna och ge pengarna igen. Och samtidigt sänder till exempel NBC:s konkurrenter Fox ”American Idol”, ett program som hade dubbelt så många tittare som OS förra veckan.

I ljus av detta kan man, exempelvis, se Jan Rippe. I stället för att avlöna nästan 3000 personer, har ju SVT anlitat en komiker och hela svenska folket. För jag antar att tanken är så, att vi ska hålla på och mejla och rösta på internet för att förbli engagerade och inte slå över till ”Let’s Dance”.

Fast SVT inte behöver sälja tittarsiffror.

Men, för mig blir de ständiga tittarfrågorna de där tråkiga avbrotten, som får mig att tänka på annat eller slå över till Eurosport.

Istället hade jag till exempel velat ha mycket mer utredning av det som förstörde festen igår: dopningsrazzian.

Malena Johansson