Snälla låt oss få se matchen

SPORTBLADET

Det är inte ett nytt fenomen. Men fortfarande väldigt irriterande.

Under TV3:s sändningar från Sveriges matcher i ishockey-VM har de retat mig något fruktansvärt. De finns i så väl långfilmer som i sportsändningar. Jag pratar om klumpigt placerade reklamavbrott.

Ett exempel från Sverige–Ryssland i måndags:

Henrik Zetterberg blir utvisad och innan situationen visats i repris avbryts Åke Unger mitt i en mening av reklam. Efter reklamen får Unger i stället berätta vad som hände.

Jag väljer att titta på ishockeyn på tv eftersom jag vill se matchen, annars kunde jag lika gärna lyssnat på radio.

Ett annat exempel: Efter en svensk målchans bryter en reklam snabbt in med budskapet att det är lågt att byta kanal.

Jag tycker att det är lägre att inte ge tittarna en repris i stället.

Det här upprepades flera gånger och irritationen är det jag minns tydligast från matchen, trots att den i övrigt var bra.

Jo, jag vet att TV3 är en kommersiell kanal som lever av reklamintäkter. Men nu har de tagit på sig sändningarna av ishockey-VM och som tittare tycker jag att det är TV3:s skyldighet att sköta reklamavbrotten snyggare.

I matchen Sverige–USA i onsdags var det bättre. Antalet reklaminslag som störde innehållet var betydligt färre.

Det mest talande exemplet är väl när Joel Lundqvist far in i USA:s mål och Åke Unger exalterat utbrister:

”Joel Lundqvist satsar i en tackling så att det står härliga till i Ri...” Åke Unger avbryts mitt i ett ord av reklam med två leende flygvärdinnor och ögonblicket är för länge sedan över när sändningen fortsätter.

Kanske har TV3 också insett hur frustrerande avbrotten är.

Det återstår att se. På lördag får vi facit när trean visar semifinalen mellan Sverige och Kanada.

Emma Suslin