Ska Wikegård få reklam varje kväll?

SPORTBLADET

Medan ni satt och gottade er över galafestligheterna i Globen i går, pågick ett mycket mer intrikat spel i grannkanalens Hockeykväll.

Och frågan som dröjer sig kvar efter att ha bevittnat det är: Har det gått ut en order från SVT-sportens chef Albert Svanberg att hockeyexperten Niklas Wikegård ska marknadsföras i varje Hockeykväll?

TV4 lyckades ju rätt bra med Magnus Hedman – under en period var han ju både kommentator och en nyhet hela han, som ena dagen bekräftade och andra dagen avslog olika rykten.

Kanske försöker sig SVT-sporten på något liknande – och jag klandrar dem inte i så fall.

Men visst blir det lite märkligt.

I förra veckan berättade Wikegård på en fråga från Peter Jihde att han nog var lite sugen på att bli tränare igen – även om han inte sa det rent ut.

Om jag nappade?

Självklart. Jag ägnade nästan en hel krönika åt det.

Men i går blev det ännu konstigare.

Roger Blomquist gjorde en intervju med Malmös hårt prövade tränare Dave King. Det skulle självklart handla om Redhawks utsatta situation (vad annars?) och det gjorde det också – inledningsvis.

(Bland annat så ställdes en fråga med den roliga inledningen: The so called ”kvalserien” is a ghost for many teams…”).

Men sen, plötsligt, mitt i alltihop, från att ha handlat om Malmö så övergår intervjun till att handla om Niklas Wikegård.

Hur nära NHL var egentligen Niklas Wikegård”, frågar Blomquist oförhappandes och Dave King svarar med att berätta hur extremt nära han var och fortsätter med att ösa beröm över hockeyexperten Wikegård.

Niklas har det som krävs för att bli NHL-coach, enligt King. Han är en gedigen internationell tränare.

Bra reklam för Niklas, med andra ord.

Men skum fråga att ha med i ett reportage om Malmö Redhawks, sådär apropå ingenting.

Nästa vecka kanske Bengt-Åke Gustafsson kan få berätta hur gärna han ser Niklas Wikegård som sin efterträdare i Tre kronor.

Jag lovar att jag ska nappa då också.

Jonathan Jeppsson

ARTIKELN HANDLAR OM