Familjeaffär ligger bakom VM-succén

Mikael Bengtsson bäst i världen tack vare pappas hårda arbete

1 av 9 | Foto: Lasse Allard
Full fart Här är världsmästarbåten.
SPORTBLADET

Oskarshamn. För tre veckor sedan fanns bara ett båtskal.

I går blev Mikael Bengtsson och Erik Stark världsmästare. Det kan han tacka familjen för.

– Vi har gjort tre månaders jobb på tre veckor, säger pappa och båtbyggare Sven Bengtsson.

Foto: Lasse Allard
Familjen samlad Mikael Bengtsson och Erik Stark är världsmästare för 3C-båtar. På bilden syns alla inblandade i VM-framgången, pappa Sven, syster Marie, mamma Anita, Mikaels sambo Kristina Coleman samt världsmästarna själva.

Anita Bengtsson står i depån, runt om henne råder febril aktivitet inför sista loppet i VM för 3C-båtar (offshorebåtarnas Formel 1). Hennes son, Mikael, står redo att ge sig ut i ledning tillsammans med navigatören Erik Stark och i familjens andra båt gör maken Sven och dottern Marie sig redo att ta sig an Östersjöns vatten i 90 knop (165km/h).

Vilken mor och hustru som helst skulle vanka av och an i nervositet, men inte Anita.

– Jag vet inte, jag är nog inte riktigt klok men jag är inte nervös. Jag filmar alla lopp och spänningen tar över, säger hon.

Kanske är det därför hon är verkar så obekymrad, spänningen som varit den senaste tiden har inte ens låtit henne fundera över nervositeten. När nu Mikael och navigatören Erik ska ge sig ut och försvara ledningen i VM:ets sista race så är det den sista krävande etappen på en tre veckor lång kamp mot klockan.

Sjösatte båten sent

När teamets nya båtchassi kom till familjens båtfirma för tre veckor sedan var det egentligen en omöjlig uppgift att hinna klart till VM på hemmaplan.

– Vi har jobbat 17–20 timmar om dygnet de senaste tre veckorna. Första gången vi sjösatte den var timmarna före första loppet i onsdags, för att kolla att den flöt, och det gick ju ganska bra, säger Mikael Bengtsson.

”Ganska bra” en underdrift modell större.

Teamet vann första loppet och var dessutom på väg att ta hem det andra loppet med när en räknemiss gjorde att man körde ett varv för mycket (!) och i stället slutade fyra. I stället för ett säkert guld blev det nu en duell mot finska före detta världsmästarna Marcus Johansson och Lauri Lampen i sista heatet.

”Riktigt skönt”

Eller duell och duell förresten. När starten gick för de sju varven i Oskarshamns kustområde visade team Bengtsson att till och med en halvfärdig båtprototyp var överlägsen motståndarna. När finska båten korsade mållinjen hade redan Mikael Bengtsson och Erik Stark påbörjat ärevarvet i hamnbassängen.

– Riktigt skönt!, säger Mikael samtidigt som mamma Anita får ge honom en segerkram.

Pappa Sven och syster Marie är inte lika snabbt framme och gratulerar.

Byter roller med varandra

Efter att den ena bensinpumpen gett upp blev det soppatorsk med knappa varvet kvar. I stället för ett VM-brons blev det bogsering till en blygsammare placering. Men efter ett tag kan även de glädjas åt att familjens hårda slit gett resultat.

– Det är ju en tröst, förstaplatsen är ju mer värd trots allt, säger Sven som trots sina 67 år inte funderar på att lägga av än:

– Ähh, börjar man spela golf så går väl den bästa klubban av, säger han med glimten i ögat.

För världsmästarparet väntar nu ombytta roller. Mikael ska nu agera mekaniker till Erik i den ännu snabbare rundbaneklassen F2 där han vunnit båda de inledande världscuptävlingarna i år.

– Det går bra med det här teamet i år, säger Erik Stark.

Ingen vid hela Oskarshamns kaj tänkte protestera när en underdrift till kom från båtvärldens blygsammaste toppteam just nu.

FAKTA

Det här är Offshore-VM klass 3C

Båtarna: Katamaraner 22 fot

Topphastighet: 90 knop (165km/h)

Motorer: 2 taktare med direktinsprutning, cirka 200 hästkrafter.

Världsmästare 2011: Mikael Bengtsson och Erik Stark

ARTIKELN HANDLAR OM