Stjärnornas plan: Lyfta simningen

”Är starka varumärken”

1 av 3
SPORTBLADET

De är några av svensk simnings största stjärnor.

Nu bildar Lars Frölander, Sarah Sjöström och Stefan Nystrand gemensamt ­bolag med målet att lyfta svensk simning till nya höjder.

– Vi ska försöka stimulera och motivera svensk ungdomssimning att bli ännu bättre, säger Lars Frölander.

Lars Frölander tänkte länge att hans civila karriär skulle utspela sig långt ifrån simningen. Men han ändrade sig och nu har den olympiske mästaren bildat ett stjärnspäckat bolag tillsammans med simkollegorna Stefan Nystrand och Sarah Sjöström.

Använder erfarenheten

Champions Crew Swimming AB heter det nyregistrerade bolaget som tänker sätta i gång sin verksamhet framåt hösten. Målet är att förbättra svensk ungdomssimning.

– Grundidén i projektet är att använda den erfarenhet vi som elitsimmare har samlat på oss. Vi är rätt starka varumärken, profiler och idoler för unga simmare så jag tror att vi kan ha stor ­inverkan på deras motivation att bli ännu bättre, säger Lars Frölander.

Projektet siktar in sig på att unga simmare ska höja sig på träning – med hjälp av en ny typ av simmärken och en hemsida.

– Man ska kunna mäta sig med sina konkurrenter i träningsbassängen. Då har vi motivationsmedaljer man ska kunna klara av på träning. Till exempel ska man simma 100 meter benspark på en viss tid eller på landträningen ska man hoppa en viss längd jämfota. Allt för att stimulera ungdomar att utveckla flera olika färdigheter, säger Frölander och fortsätter:

– Sen har alla en profil på nätet där alla unga svenska simmare blir medlemmar och där man kommer ­kunna se vad motståndarna klarar av och hur man själv utvecklas.

”Inte träna hårdare”

Men trots att Frölander och hans simkollegors bolag vill sporra ungdomar i bassängen betyder det inte att han tycker att man tränar för lite.

– Det handlar inte om att träna hårdare, utan smartare. Att bli bättre på andra färdigheter, jag kan ibland tycka att man fokuserar lite på fel saker.

Inkomsterna till bolaget ska främst komma från försäljning av motivationsmedaljerna och eventuellt överskott ska gå till­baka till ungdomar som ­tagit steget mot eliten.

– En del av pengarna vid köp av en sådan här medalj går till klubbarna och resten går in i bolaget för vidareutveckling och där ska vi också försöka stötta våra bästa simmare för att kunna satsa mot världs­eliten.

FAKTA

Det ska de arbeta med

Företaget ska ta fram en helt ny uppsättning med simmärken för aktiva simmare. Klarar man olika prestationsmål ska man kunna köpa olika medaljer.

Alla framsteg ska också kunna registreras på en hem­sida, där ungdomssimmare ska kunna följa båda sina egna och konkurrenternas framsteg.

Intäkterna från medaljerna ska delas mellan klubbarna och bolaget. Vid eventuellt överskott ska pengarna i bolaget sedan kunna delas ut till simmare som satsar mot världseliten.

ARTIKELN HANDLAR OM