Ericssons stora chans

Mörkt, dykande temperatur & ökensand på banan – då hoppas svensken på succé: ”Det känns bra”

oto:
SPORTBLADET

Det är fortfarande ganska ljust när loppet startar, men mörkt när det avslutas och däremellan dyker temperaturen.

Dessutom kan ökensanden blåsa in över banan.

Då ser Marcus Ericsson sin chans.

– Det är den banan där jag har kört mest på med en F1-bil, det känns bra, säger han.

I år är det tionde gången som ökenlandet Bahrain arrangerar ett F1-lopp. Det brukar vara ett av de varmaste loppen under säsongen och en mycket tuff utmaning för både förare och motorer.

Men i år har tävlingen flyttats – från den heta middagssolen till kvällen. Det gör att loppet från och med i år körs i strålkastarnas ljus och under tävlingen sjunker temperaturen plötsligt med närmare 15 grader.

– Temperaturerna vid starten brukar vara relativt höga, säger däckleverantören Pirellis motorsportchef Paul Hembery.

”Faller dramatiskt”

– Däremot har vi noterat att temperaturen faller dramatiskt när solen går ner, med upp till 15 grader. Att klara av de stora temperaturskillnaderna och få ut det bästa av däcken blir den största utmaningen för stallen.

Nästa utmaning är ökensanden som blåser in över banan och som gör underlaget otroligt halt. Den bil som bromsar hårt på sanden kan mycket väl ändra riktning och ta en helt annan väg än vad som var tänkt.

– Det faktum att banan förändras är det största problemet som jag ser det. Banan blir snabbare och då är det naturligtvis så att man måste tänka till lite extra på en eller ett par ställen på banan, säger Sebastian Vettel till motorsporttotal.

Ställer stora krav

Lägg där till att strålkastarnas starka sken också ställer stora krav på förarna.

– När det gäller just sikten är det jämförbart med Singapore där vi också kör under kvällen, men i grunden är det lite svårare att se i mörkret eftersom man kan bländas av de mycket starka strålkastarna, säger Mercedes Nico Rosberg.

Nästa problem är att teamen har genomfört två försäsongstester i Bahrain, under dagtid. De körde också både den första och den tredje träningen när det var som varmast ute och de inställningarna som fungerade på bilen då behöver inte nödvändigtvis fungera när det plötsligt är betydligt kallare både i luften och på asfalten.

 – Det var så varmt under träningarna och man inte kunde förutse hur det skulle vara när solen gick ner. Därför fick vi gissa sig till vilka inställningar som skulle kunna fungera, säger Nico Rosberg.

Trots det gick det bra för honom och Mercedes.

Han leder VM, har pole position och kan ta årets andra seger i kväll.

Bahrains GP – Sakhir International Circuit

Världsmästaren Sebastian Vettel om banan:

Kurva 1, 103 km/tim och treans växel:

Den första kurvan är väldigt trång, därför är det viktigt att göra en riktigt bra start för att inte förlora för mycket tid. Dessutom så vet man inte om det har blåst in någon fin ökensand över banan och om man bromsar på den sanden så blir det glashalt. Tjoff säger det och du kör in i en annan bil. Här måste man alltid vara extra försiktig.

Kurva 4, 110 km /tim, treans växel:

Med mycket mod och en avstängd hjärna så kan man köra om här, men för att det ska gå måste allt fungera till hundra procent.  Man måste bromsa på rätt ställe, svänga in i kurvan helt rätt och bilen måste vara lugn och inte skaka det minsta. Problemet är att om man missar ideallinjen med tio centimeter hamnar man på den smutsiga sidan där gummiresterna ligger och då är dets om att köra på rullgrus och man far rätt ut i öknen.

Kurva 8, 74 km/tim, treans växel:

- Den är extremt långsam och vi bromsar i en uppförsbacke. Vi håller ungefär 70 km/timmen. De är viktigt att vara försiktig i ingången till kurvan, känna bilen och lugna ner den för att sedan kunna gå på gasen så tidigt som möjligt igen. När man accelererar ut ur den kurvan måste man redan hålla ögonen på nästa vänsterkurva för att inte missa den bromspunkten.

Kurva 13, 125 km/tim, fyrans växel:

- Jag älskar denhär kurvan eftersom jag ofta gör flera misstag här, men det är också ett ställe där jag kan vinna en massa tid på om jag tar kurvan rätt. Därefter följer en raka och man behöver farten direkt för att lyckas där. Jag är försiktig i ingången av kurvan för att hålla bilen lugn och då kan jag gå på gasen tidigt ut ur kurvan och hoppas att killen framför mig, om det är någon där, gör ett misstag. Om han gör det kan jag köra om honom ganska enkelt i kurva 14.

Källa Sport Bild.

Marcus Ericssons kommentar:

Det är väl inte den roligaste banan, den är ganska platt och det är mycket start och stopp. Ändå är det den bana som jag har kört mest på med en F1-bil eftersom vi testade här och det känns väldigt bra.

Banfakta

Längd: 5,412 km / 57 varv

Medeltempo 2013: 192,632

Kurvor: 9 höger, 6 vänster.

Kurvor under 100 km/tim: 3 (T1, T8, T10)

Över 250 km/tim: 3 (T5, T9, T12)

Längd till första kurvan: Ca 600 m

Längsta passage med full gas: 14 sek/1050 m.

Pole position 2013: Nico Rosberg, Mercedes.

Segrare 2013: Sebastian Vettel, Red Bull

Segrande strategi 2013: Tre depåstopp.

Däck: Pirelli P Zero medium/vit dekor och P Zero mjuk/gul.

Pirellis motorsportchef Paul Hembery:

– Vi har ju kört de senaste två försäsongstesterna i Bahrain, så vi kommer till en bana vi har god kunskap om, något som förstås innebär många fördelar. Vi vet att man behöver bra traction, därför har vi valt gummiblandningarna medium och mjuk.

DRS: Start/målrakan samt rakan mellan kurva 10 och 11 (Oasis).

Flest segrar: Fernando Alonso, 2005, 2006 och 2010. Även Sebastian Vettel och Felipe Massa har vunnit tävlingen två gånger.

Stall med flest segrar: Ferrari med fyra.