Photoshoppade modeller i Paralympics-kampanj

1 av 2 | Foto: Twitter/VogueBRoficial
Här är kampanjen som fått kritik.
SPORTBLADET

I ett försök att stödja Paralympics valde brasilianska Vouge att lansera en kampanj.

Men i stället för att låta de tävlande själva synas valde de att photoshoppa modeller att se ut som Paralympics-stjärnor, skriver The Telegraph.

I bilderna från Vouge-kampanjen under namnet ”Vi är alla paralympier” syns skådespelarna och Paralympics-ambassadörerna Cleo Pires och Paulo Vilhena som photoshoppats för att se ut som bordtennisspelaren Bruna Alexandre, som har en amputerad högerarm, och volleybollstjärnan Renato Leite, som har en benprotes. 

Fått stor kritik för sitt val

Kampanjen har redan mötts av stor kritik för att de inte låter deltagarna själva synas på bilderna.

– Det finns ingen brist på människor som skulle kunna synas i stället och visa samhället att de finns och förtjänar lika mycket mediautrymme som andra, skriver Natália Belizario på den feministiska hemsidan Lado M.

Vouge: ”Visste att det var ett slag i magen”

Vouge själva försvarar kampanjen och säger att det var modellen Cleo Pires själv som kom på idén.

– Vi visste att det skulle bli ett slag i magen men vi gjorde det för en god sak. För att få fler att köpa biljetter till mästerskapen, säger Clayton Carneiro, art director på Vogue Brazil.

ARTIKELN HANDLAR OM