Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Teodor, Teodora

Mattias Ekström klar för Ford i Rally Dakar

Publicerad 2024-10-05

Audi satsar allt på F1. Mattias Ekström satsar på Dakarrallyt.

Därför byter han till Ford.

– Målet är att vinna Rally Dakar, säger han.

Mattias Ekström och Emil Bergkvist är klara för Ford. De ska köra Rally Dakar tillsammans från och med 2025

Ekström som har vunnit DTM, VM i rallycross och tävlat i Rally Dakar har varit Audi trogen i mer än 20 år, men när den tyska biltillverkaren nu fokuserar helt på intåget i Formel 1 till 2026 väljer han att lämna.
– Det fanns möjligheter för mig att stanna och ta ett vanligt jobb, men jag är inte sugen på ett vanligt jobb, inte än, säger Ekström, 46.
Istället vill han fortsätta att tävla i rally raid och gå för en seger i Rally Dakar. Ifjol låg han och Emil Bergkvist tvåa efter sex etapper innan en trasig bakaxel förstörde möjligheterna för en seger i det klassiska ökenrallyt som sedan ett par år tillbaka avgörs i Saudiarabien.
– Skillnaden mellan succé och katastrof är hårfin, så liten i den typen av tävling. Att man kan tappa allt på en enkel mekanikermiss. Om folk visste hur nära det var senast... men vinnaren tar allt och den generella uppfattningen är att vi inte hängde med, säger Mattias Ekström.
– Den största grejen i år blir att spika in det felfria ökenrallyt. Vi gjorde det rätt bra i fjol och var väldigt nära, men nära räcker inte. Ett litet misstag är ett för mycket.

Mattias Ekström klar för Rally Dakar 2025

Rally Dakar startar i början av januari, men redan nu befinner sig Ekström och hans co-driver Emil Bergkvist i Marocko för sin första tävling tillsammans med Ford. I teamet återfinns också den 62-årige fjolårsvinnaren Carlos Sainz, tidigare teamkollega med Ekström i Audi, rutinerade spanjoren Nani Roma och den amerikanske talangen Mitchell Guthrie Jr .
– Det är jättekul att jobba med Carlos, det är en pojkdrömsrelation och jag ser fram emot att fortsätta tillsammans, säger Mattias Ekström.
Bilen är en nybyggd Raptor T1+ med femliters V8-motor på 360 hästkrafter.
– Det är lite tillbaka till rötterna och DTM där jag tävlade i många år. Jag tycker att det är fränt när det låter lite. Visst har en elbil vissa fördelar, men själva körupplevelsen blir bättre med denna och jag tror att även publiken gillar när det mullrar lite
•Varför valde du Ford?
– De tar i på riktigt, från tårna. och det är bara det som funkar om man som jag, vill vinna. Vi har fullt fabriksstöd och jag ska inte säga att vi redan har vunnit, men vi är redo att ta upp matchen. Målet är att vinna.
Mattias Ekström har skrivit ett flerårigt avtal med den amerikanska biltillverkaren.

Detta är en F1-blogg, jag vet. Men i veckan hade jag ett samtal med Mattias Ekström inför hans nya satsning mot Rally Dakar och eftersom många av er också är intresserade av svensk motorsport så lånar jag ut utrymmet denna lördag.

Önskar er en fin helg!

LÄS VIDARE

 

Följ ämnen i artikeln