Vätternrundans nya skepnad

På väg att bli ett helt bilfritt cykellopp

SPORTBLADET

De första cyklisterna ger sig ut under fredagskvällen.

Men Vätternrundan har redan tagit sig en bit på vägen mot ett helt bilfritt lopp. I år är 30 kilometer av totalt 293 fria från obehörig trafik.

Foto: SCANPIX
Vätternrundan mot ett tryggare lopp.

I år har länsstyrelsen godkänt det första steget mot ett tryggare lopp. Sträckorna mellan Ödeshög till Gränna samt Norra Fågelås och Hjo, 25 och 5 kilometer långa, är helt avstängda från obehörig trafik. Endast boende, utryckningsfordon och arrangörernas bilar ska få köra på vägarna.

– Det var cirka tre år sedan som tankarna kom. Det är framförallt arbetet tillsammans med Trafikverket som har intensifierats. Vi har haft en fantastiskt bra dialog sedan förra hösten, säger Eva-Lena Frick, vd för Vätternrundan.

Ett 50-tal till sjukhus

Vägarna är inte vidare olycksdrabbade men ligger bra till geografiskt på olika sidor av sjön. Varje år tvingas ett 50-tal cyklister uppsöka sjukhus till följd av loppet.

– Det är framförallt när cyklister krokar i varandra. Vi har lite handledsbrott, nyckelbensbrott, skrubbsår och någon hjärnskakning. Olyckor med bilar inblandade är tack och lov oerhört sällsynt, säger Eva-Lena Frick.

Den farligaste bilisten är faktiskt den som precis har cyklat rundan. Vissa genomför den på sju timmar, andra på över 20 timmar. Gemensamt för alla deltagare är att de skriftligt förbinder sig att vänta i sex timmar med att köra bil efter målgång, annars riskerar de att haffas i en stickprovskontroll och diskvalificeras.

– Den sista, hoppas jag, olyckan var för tio år sedan. En deltagare satte sig i bilen på lördagseftermiddagen efter målgång. Han kom två och en halv mil ungefär innan han somnade vid ratten och körde rakt in i en klunga. En cyklist dog och sju skadades svårt, säger Eva-Lena Frick.

En sida bilfri 2015

Men för de allra flesta är Vätternrundan trots allt en positiv och spännande upplevelse. Den stora motionsvågen som genomsyrar landet verkar aldrig ta slut. Biljetterna till att få cykla runt Sveriges näst största sjö sålde slut på rekordtiden två timmar och 45 minuter.

När loppet blir helt på cyklisternas villkor får vara osagt.

– Om allt går som tänkt så kommer östra sidan, hela vägen till sydspetsen, vara bilfri 2015. Till den västra sidan är svårare att hitta alternativa vägar.

Eva-Lena Frick uppmanar alla trafikanter att vara uppmärksamma och följa trafikreglerna. Oavsett om det gäller fordon med tramppedaler eller gaspedaler.

TT

ARTIKELN HANDLAR OM