E-sporten en väg ur fattigdomen

Publicerad:
Uppdaterad:

E-SPORT

En av anledningarna varför kinesiska lagen dominerar

1 av 2
Två av de kinesiska sviterna under The International 4. Lagen har boxarna alldeles bredvid varandra och de är fyllda med släkt och vänner som jublar över varje kill.

SEATTLE Den andra dagen av The Internationals slutspel är avklarad och om det finns en sak som är mer tydlig än någon annan är det att Kina dominerar.

Faktum är att fyra av sex kvarvarande lag är från Kina. Och med Vici Gamings vinst i första matchen (av tre) mot Cloud 9 är chanserna stora att ytterligare ett icke-kinesiskt lag åker ut.

Den brännande frågan är förstås: varför?

Det är naturligtvis svårt att dra några faktiska slutsatser av de generaliseringar som funderingar som den här brukar sluta i. Sydkoreas dominans i Starcraft och Starcraft 2 brukar härledas till den koreanska hårdjobbar-mentaliteten, till exempel. Kanske ligger det något i den stereotypiseringen. Men i fallet med de kinesiska e-sportarna kan förklaringen mycket väl ligga i det politiska och ekonomiska klimatet i landet.

En betydande faktor till varför e-sportandet blivit så stort i landet är nämligen tillgången. Dedikerade tv-spelskonsoler var förbjudna i landet från det tidiga 2000-talet och fram till 2013. Om du ändå ville spela, och det ville många, fick du antingen bege dig till någon av landets arkadhallar, internetcaféer – eller spela i hemmet, på PC-datorer.

Piratkopiering har varit ett enormt problem i Kina, vilket gjort att spelföretagen som ändå valt att satsa på att lansera spel i landet behövt experimentera med affärsmodeller. Free to play-spelen, till exempel, går inte att piratkopiera. Du vinner inget på att kopiera ett spel som redan är gratis.

Efter ett decennium av PC-spelande, 2011, var den kinesiska PC-spelmarknaden värd mest i hela världen – ungefär 42 miljarder kronor. Till största del tack vare free to play-spelen.

På pressläktaren träffar jag en kinesisk journalist som är före detta e-sportproffs. Han berättar om representationen i det kinesiska e-sportcommunityt. Om hur enormt stort League of Legends är, och om hur antalet League of Legends-spelande kvinnor hela tiden växer. Men den kanske mest intressanta saken han tar upp är hur e-sportandet inte bara blivit ett socialt accepterat sätt att försörja sig på – utan också en möjlig väg ut ur fattigdom för miljoner ungdomar i de kinesiska städerna.

Så när en av de kinesiska LGD-spelarna talar om hur han tror att The International 4 kan förändra hela hans liv talar han för sig själv lika mycket som en hel generation av sina landsmän.

Kanske är det här bara början.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN