Reklamen stoppas efter katastrofen

FOTBOLL

”Hade vi haft en kristallkula hade vi aldrig sänt ut bilden”

Foto: skulle uppträda som surfare Fotbollsstjärnorna Rafael van der Vaart, Raul, Ronaldinho, David Beckham, Roberto Carlos, Thierry Henry och Fernando Torres poserar glatt som surfare i en reklamkampanj. Nu stoppas hela kampanjen.

David Beckham, Ronaldinho och Thierry Henry står på stranden.

I bakgrunden ser man en jättevåg som närmar sig storstjärnorna.

Nu ställer Pepsi in sin senaste reklamkampanj - med hänsyn till tsunami-katastrofen i Sydostasien.

I Pepsis nya reklamfilm spelar fotbollsstjärnorna David Beckham, Ronaldinho, Thierry Henry, Roberto Carlos, Raul, Fernando Torres och Rafael van der Vaart surfare.

På en av bilderna poserar de framför en jättevåg som slår in mot stranden.

- Bilden med vågen är tagen ur en film med surfing som tema och den var menad att vara humoristisk och inte skrämmande, som den framstår efter katastrofen i Sydostasien, säger Lene Gjestad, marknadschef för Pepsi i Norge till VG.

- Kampanjen kommer inte att gå som planerat.

Ställer in alla aktiviteter

Detaljerna om Pepsis nya reklamfilm skickades ut till norska redaktioner den 21:a december. En påminnelse sändes ut på juldagen - bara timmar innan de jättelika tsunami-vågorna orsakade den enorma katastrofen i Sydostasien.

- Hade vi haft en kristallkula som vi kunde tittat i så hade vi aldrig valt att skicka ut dessa bilder, säger Gjestad.

- Av respekt för de saknade och drabbade ställer vi nu in alla aktiviteter som har med reklamfilmen att göra, säger hon.

Den norska tidningen VG rapporterar även om andra inställda reklamkampanjer i Norge. Nettavisen sköt upp marknadsföringen för sin nya sektion som ska fokusera på kändisar, sex och livsstil.

- Sloganen "det du egentligen är intresserad av", verkar inte helt på sin plats just nu, säger redaktören Gunnar Stavrum.

Emir Osmanbegovic