Nya bilar liknar andra nya bilar, men det finns bara en Zlatan

FOTBOLL

Så många plus får reklamfilmen med Zlatan

Han pratar inte franska. Han pratar inte svenska.

Zlatan pratar engelska när han nu gör en ny reklamfilm. Ett bilmärke har betalat filmen som ser dyr ut, men filmen säljer mest varumärket Zlatan.

Kanske till något land med klubbar där de pratar engelska?

Aftonbladets Jens Peterson.

Nya bilar liknar andra nya bilar, men det finns bara en Zlatan.

”This is not my home.”

Här får vi se honom grubbla i en elegant Paris-våning före en match. I fjärran lyser fotbollsarenan som en hägring. Zlatan berättar entonigt om sina föräldrar, om uppväxten i en svensk förort, om att vilja gå längre än någon annan. Han ser en målkavalkad med sig själv men stänger av tv:n efter en stund. Han bankar igång adrenalinet med kampsportsträning.

Zlatans laddning växlas med bilder där hans bil kör genom Paris gator. Guld glittrar i gatstenarna.  Broar över Seine, Eiffeltornet, statyer. Filmen reser en rörlig staty över fotbollsstjärnan.

Zlatan packar landslagströjan. Jublande supportrar av olika nationaliteter viftar med flaggor. Hjälten glider fram obevekligt genom rök och kamerablixtar, en gåtfullt småleende stjärnas triumfresa mot Matchen.

Det är effektfullt gjort. Samtidigt dånar pompös filmmusik av Hans Zimmer, som satt toner till bioäventyr som ”Pearl Harbor”, ”King Arthur”, ”Den siste samurajen” och ”The dark knight”. Det är den sortens action vi ska tänka när vi ser Zlatan Ibrahimovic.

Och förstås Zimmers storverk ”Gladiator”. Zlatan är gladiatorn som slår knogarna blodiga medan kameran smeker hans tatuerade överkropp.

Det här är inte ett socialrealistiskt drama om ett kollektiv ingenjörer och arbetare som byggt en bil. Det här är en kaxig saga om den ensamme hjälten som gått sin egen väg och skapat sin framgång genom att slita hårdare än alla andra.

Frasen Made by Sweden blixtras bort av Made by Zlatan. ”This is not my home”. Zlatan är på väg att lämna Paris, men först väntar EM i Frankrike. Filmen säljer Zlatan som varumärke. Det gör den duktigt. Bilen? Mest en transportsträcka.