Damallsvenskan byter namn

avAdam Borg

Publicerad:
Uppdaterad:

Svensk damfotboll startar samarbete med det norska bostadsutvecklingsbolaget Obos.

Företaget satsar 40 miljoner kronor och blir officiell titelsponsor till Damallsvenskan, som nu får nya namnet OBOS Damallsvenskan.

– Det ger våra klubbar en stor möjlighet att skapa ännu bättre förutsättningar för flickor och kvinnor inom vår verksamhet, säger Annika Grälls ordförande för Elitfotboll Dam.

Från och med den 25 juli byter Damallsvenskan namn till OBOS Damallsvenskan. Det norska företaget Obos, som är en av Nordens största bostadsutvecklare, satsar 40 miljoner kronor i svensk damfotboll över en femårsperiod. Från och med slutet av juli är man ny officiell titelsponsor till damallsvenskan.

– Obos samarbete med Damallsvenskan, en av de starkaste ligorna i Sverige, är mycket spännande. Det ger våra klubbar en stor möjlighet att skapa ännu bättre förutsättningar för flickor och kvinnor inom vår verksamhet, säger Elitfotboll Dams ordförande Annika Grälls till hemsidan.

”Jämlikhet är centralt”

Företaget har länge varit engagerade inom den norska fotbollen där man bland annat är ligasponsor för herrarnas division 1. Dessutom är man generalpartner för norsk damfotbolls högsta serie.

– Att Obos med sin tydliga och starka värdegrund, där jämlikhet är centralt, går in i Damallsvenskan ger samtidigt oss och klubbarna möjlighet att skapa ännu starkare samhällsvärden, säger Grälls.

Tio miljoner till samhällsprojekt

Av de 40 miljoner som ska delas ut under femårsperioden ska tio miljoner gå till olika samhällsprojekt.

– Det är ett stort värde för oss som bolag att stötta damfotbollen, och det är viktigt för Obos att vara med och ta ett långsiktigt samhällsansvar, säger Obos koncernchef Daniel Kjørberg Siraj.

Ladda ner Sportbladets egna app du också 00:20

GRATIS! Ladda ner Sportbladets app i iPhone & Android.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM