”Det är en bluff"

FOTBOLL

Sportbladets tv-krönikör Frank Östergren om kaoset runt tv-avtalet

Bluff!

Det är det enda ord som finns för Svenska Fotbollförbundet besked om att ppv-delen av fotbollsavtalet är klart.

I tisdags påstod Lars-Åke Lagrell att ett avtal var jättenära.

Kentaroförhandlaren Anders Lindh sa att det till och med skulle bli ppv-matcher de närmaste dagarna. Anders Lindh som förresten tillsammans med Rune Hauge tidigare förhandlade för förbundet för att sälja tv-rätten till Kentaro.

En snabb koll med tv-bolagen avslöjade att inget avtal är klart.

De talar om skambud

Kabelbolagen comhem och UPC förhandlar, ja, men ett avtal ligger tidsmässigt bortom midsommar.

Satellitdistributören Canal Digital är iskalla och talar om näst intill skambud från Kentaro, den grupp som förhandlar för Fotbollförbundet.

Svenska Fotbollförbundets påstående om att avtalet var klart var ett utspel för att lugna alla de upprörda fans som kräver att få sitt allsvenska lag i tv. Genom att gå ut med "nyheten" i samband med att den svenska VM-truppen presenterades trodde förbundet att de kritiska rösterna skulle drunkna i truppanalysen.

Det Kentaro och förbundet erbjuder är sändningar av ppv-matcherna i förbundets egen regi. Det är produktionsbolaget On Side, med nära ägaranknytning till förbundet, som ska sända ut matcherna.

Ger intäkter på 4,6 miljoner

Möjligen är det försäljningsmässigt rätt taktik, för varken kabelbolagen eller satellitdistributörerna har har själva ekonomiska resurser att klara produktionen av matcherna och tillsätta kommentatorer.

För någon större vinst ger inte ppv-matcherna, varken för förbundet eller tv-bolagen. Förra säsongen visade comhem och UPC 142 matcher till 84 000 tittar.

Det ger 4,6 miljoner i intäkt, trettio procent ska operatörerna ha, kvar drygt tre miljoner till förbundet.

Med snart nästan halva säsongen redan spelad och varumärket Säsongskortet släpat i smutsen av förbundet och Kentaro kommer inkomsterna att minska ännu mer.

Blir det ett avtal blir det med start efter VM. Men det blir i så fall ett devalverat avtal som bara når kabeltittarna. Det blir dessutom en produkt helt i regi av Lars-Åke Lagrell då det är hans förbundet som sköter tv-produktionen.

Ellitoperatören Canal Digital är en obegriplig Rune Hauge-taktik. Inget av dessa företag har ensamma varken ekonomi eller logistik.

Det bästa för tittarna är att ett bolag, typ Canal+ eller Viasat fungerar som grindvakt, köper, administrerar och vidareförsäljer.

Men då skulle förbundet förlora kontrollen över sin "produkt”.

Frank Östergren

ARTIKELN HANDLAR OM