Hammarby fortfarande i topp

FOTBOLL

Sålt flest årskort av Stockholmslagen

I december hade Djurgården sålt flest årskort av Stockholmslagen. I februari var det Hammarby.

I dag är det fortfarande Hammarby, men AIK närmar sig sakta de grönvitas siffror.

– Premiären närmar sig och då  ökar intresset, det har vi sett förut, säger AIK:s VD Thomas Edselius.

Förra helgen gästades AIK i Svenska Cupen av Hammarby i årets första Stockholmsderby. Friends Arena var utsålt och stekhett. Ett derby som fick AIK:s årskortsförsäljningen att ta ny fart.

– Dels hade vi en upphaussad cupmatch mot Hammarby och det genererade en del årskortsförsäljningar. Och premiären närmar sig och då ökar intresset, det har vi sett förut. Det går i cykler. När vi släpper biljetterna så säljer de på bra för att sedan gå lite sämre under januari och en bit in på februari, säger AIK:s VD Thomas Edselius.

Under inledningen av februari hade Hammarby sålt drygt 12 000 biljetter och var den enda Stockholmsklubben som sålt femsiffrigt.

Djurgården inledde starkast

När Sportbladet i december publicerade hur många biljetter Djurgården, AIK och Hammarby hade sålt då visade det sig att Djurgården hade sålt flest med 6 000 biljetter. Men efter det har försäljningen hos rivalerna skjutit i höjden medan Djurgårdens försäljning gått lite trögare.

– Vi startade försäljningen tidigare, och det var en svår fråga att svara på. Vi får sätta oss ner och grubbla över det, säger Tomas af Geijerstam, biljettansvarig hos Djurgården.

Hammarby har sålt flest av 08 klubbarna med cirka 13 500 sålda  biljetter.

– Vi kommer ligga någonstans mellan 13 500-14 000 och vi är nöjda med det, vi ligger på en perfekt nivå. Vi har gått upp till Allsvenskan och har haft en bra stämning och atmosfär under våra matcher, säger Hammarbys VD Henrik Kindlund.

Men trots att Hammarby satt ett mål på att sälja 15 000 årskort innan avsparken av Allsvenskan så kommer det inte jobba aktivt med att sälja fler årskort enligt Kindlund. Hos konkurrenten AIK är det en annan visa.

– I dag släppte vi den årliga årskortskampanjen och den i sig genererar intresse. Vi har fortfarande 16 000 årskort som målsättning och vi har goda chanser att nå det, säger Thomas Edselius.

ARTIKELN HANDLAR OM