En halv miljon fans följer 7-åringens karriär

Så har allt fler fotbollsungdomar blivit stjärnor internationellt

avPatrik Brenning

Publicerad:
  • Det sker just nu en en professionalisering av svensk ungdomsfotboll med utländska storlag, barnstjärnor som annonsplank och agenter som skuggar planerna med pengar för ögonen.

  • Men vem är idrotten till för när barnen förvandlas från huvudrollsinnehavare till konsumenter eller till och med produkter?

  • Det här är kampen om barnen.

I Sverige är barn som är duktiga i olika idrotter nu också på väg att bli stjärnor på sociala medier.

Det är samtidigt en utveckling som redan exploderat internationellt.

16-årige Xavi Simons följs av 2,1 miljoner och erbjöds en lön på tio miljoner kronor om året av FC Barcelona, 13-årige Rayane Bounida gör Nike-reklam tillsammans med Real Madrids Eden Hazard och sjuårige ”Blaze The Great” samlar en halv miljon följare på Instagram.

När Xavi Simons den 23 juli lämnade FC Barcelona för spel i franska Paris Saint-Germain hanterades det av många tidningar som en miljardaffär i den internationell seniorfotbollen. Skillnaden var att det här handlade om en 16-årig kille – men inte vilken yngling som helst.

Simons var det senaste juvelen från La Masias kända fotbollsakademi men till skillnad från föregångare som Leo Messi och Bojan Krkic har Simons växt upp i en ny tid där anläggningens väggar inte längre fungerat fullt ut som skydd som omvärlden.

– På min tid kände inte alla till dig om du var en talang. Men nu har han följare över hela världen. Vi får in dussintals meddelanden varje dag till den här killen från Ryssland, Abu Dhabi Kina..., sa förre elitspelaren Orlando Engelaar, som tidigare hjälpte till att sköta Simons marknadskontakter, till Fox Sports i november 2018.

Lindelöf närmast

För trots att nederländaren bara spelat ungdomsfotboll för Barça har han förvandlats till en fullt utvecklad fotbollsstjärna i sociala medier. Simons följarantal på 2,1 miljoner på Instagram överträffas bara av fem spelare i det Nederländska seniorlandslaget och är mer än någon svensk landslagsspelare har. Victor Nilsson Lindelöf är närmast av svenskarna med sina 1,5 miljoner.

När 16-åringen skrev på för PSG representerades han av stjärnagenten Mino Raiola och påstås i samma veva ha nobbat ett löneerbjudande från Barcelona värt över 10 miljoner kronor per säsong. Frågan är dock om det var varumärket eller fotbollstalangen de framförallt ville betala för?

Foto: Marcus Ericsson/Aftonbladet/TT / TT NYHETSBYRÅN
Xavi Simons som 13-åring när han var i Stockholm för Lennart Johansson Trophy.
Foto: Marcus Ericsson/Aftonbladet/TT / TT NYHETSBYRÅN
Foto: Marcus Ericsson/Aftonbladet/TT / TT NYHETSBYRÅN

I Xavi Simons ålder hade trots allt en spelare som Martin Ödegaard redan debuterat för Real Madrids a-lag. Simons tränar sin tur nu ”bara” i PSG:s U19-trupp och åsikterna om hans talang motsvarar uppmärksamheten går isär.

– Han är väldigt bra men hans popularitet beror till stor del på att han spelar i Barcelona och sociala medier... Han har stått i rampljuset, sa Orlando Engelaar 2018.

Gemensamt för nästan alla unga fenomen på sociala medier är också att de tillhör klubbar som redan är kända.

Varumärket påverkar

Birmingham Citys Lorenzo Greer är bara tio år men samlar nästan 1,5 miljoner följare till sina fotbollsklipp på Youtube och Anderlechts 13-åring Rayane Bounida samt Tottenhams Ramell Carter är så stora på Instagram att de gör Nike-reklam tillsammans med Real Madrids Eden Hazard respektive Liverpools Virgil Van Dijk.

Forskaren och varumärkesexperten Alan Seymour menar i en intervju med CNN också att kopplingen till just FC Barcelona, dit Xavi Simons kom som sexåring, har en stor del i ynglingens popularitet.

– Igenkänningen med varumärket och dess identitet från att han varit i Barcelona ger omgående en trovärdighet och ett värde för alla följare, säger Seymour.

I USA har samtidigt sjuårige (!) amerikanske fotbollsspelaren ”Blaze The Great” (@blaze_813) utan någon tydlig klubbkoppling redan en halv miljon följare på sitt Instagram-konto.

Laddar Live Upplevelse
Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM