Superklubbarnas nya kläder

FOTBOLL

”Matchtröjan är själen i vår klubb”

Ny säsong - nya dräkter.

Tröjindustrin är en av storklubbarnas stora inkomstkällor. Och det är fansen som får betala.

Foto: David Beckham, Raul och Zinedine Zidane visade nyligen upp Real Madrids nya kollektion på Santiago Bernabeau.

Inom en månad drar alla de stora europeiska fotbollsligorna i gång.

Spelarna samlas, försäsongsträningen inleds - och den kommande säsongens matchställ presenteras under mer eller mindre högtidliga former.

Real Madrid kallade till mastodontiskt presskonferens med stjärnspelare och fotomodeller när man släppte säsongen nya matchställ, Arsenal ställde ut Thierry Henry till allmän beskådan i London och på Milans hemsida avslöjar man dag för dag ännu en liten del av klubbens nya matchtröja.

"Skönhet och själ"

Tröjornas utseende engagerar också. För många fans är det viktigt att få en snygg tröja att bära.

Arsenals nya tröja har redan blivit sågad av de egna fansen och Atletico Madrid har till och med fått spelarna att reagera efter att ha sålt ut sommarens Intertoto-matchtröja till filmen Spider Man 2.

- Det gäller att hitta balansen mellan skönhet, funktion och klubbens själ. Det är sådana tröjor vi vill ge klubbarna, konstaterar Thomas van Shaik, pr-chef på Adidas.

För de stora sportproduktsföretagen innebär inledningen av den europeiska fotbollssäsongen högsäsong. Fansen - inte bara i Europa - betalar upp till 700 kronor för att få bära sitt favoritlags allra senaste matchtröja.

Real går plus på Becks

- Matchtröjan är själen i vår klubb. Samtidigt utgör den en stor del av ett starkt varumärke, konstaterar David Gill exekutiv chef i Manchester United.

För klubbarna betyder matchtröjorna enorma inkomster.

Real Madrid sålde exempelvis en miljon tröjor med David Beckhams namn och nummer på bara sju månader. Därigenom drog man in nästan lika mycket pengar som Beckham kostade när han köptes från Manchester United.

Totalt beräknade Real Madrid att Beckhams första år i klubben skulle generera 1,4 miljarder kronor enbart i reklam- och souvenirförsäljning.

Kort sagt - för fansen handlar det om kärlek - för klubbarna om pengar.

Och alla är vinnare.

Real Madrid

Mattias Larsson, Henning Johannesson