Knarkreklam för 100 miljoner stoppades

”En av de svåraste sakerna med det här...”

avAndreas Käck

FOTBOLL

Cannabisproducenten Acreage Holdings är beredd att betala motsvarande 100 miljoner kronor för att få göra reklam under Super Bowl.

Men tv-kanalen CBS säger nej.

– Vi tillåter inte reklam för cannabis, säger en talesperson till USA Today.

Super Bowl – finalen i NFL, högstaligan i amerikansk fotboll – ses av cirka 100 miljoner tittare runtom i världen. Och det är inte bara själva matchen som lockar, utan även de numera mytomspunna reklamfilmerna som rullas i samband med pauserna.

Vad de kostar?

Cirka 50 miljoner kronor – för 30 sekunders tv-tid.

Stoppas av tv-bolaget

I år har cannabisproducenten Acreage Holdings haft storslagna planer. De har producerat en 60 sekunder lång reklamfilm, som alltså skulle kosta 100 miljoner kronor.

Men nu har deras drömmar … gått upp i rök.

Tv-bolaget CBS sätter nämligen stopp.

– Vi tillåter inte reklam för cannabis, säger en talesperson till USA Today.

”En av de svåraste sakerna”

I reklamfilmen ville man visa tre personer som lider av olika åkommor som hävdar att deras hälsa förbättrats med hjälp av medicinsk marijuana.

Och trots att cannabis är lagligt i 33 av USA:s 50 delstater säger Acreages vd George Allen att han förstår CBS beslut.

– En av de svåraste sakerna med den här verksamheten är den tvetydighet vi opererar inom. Vi gör vårt bästa för att navigera i en komplex väv av delstatlig och federal politik, som till stora delar står i konflikt med varandra, säger Allen enligt Dagens Nyheter.

Årets Super Bowl spelas den 3 februari. LA Rams ställs mot New England Patriots.

Foto: TT
Super Bowl - Mästare senaste fem åren 00:23
ARTIKELN HANDLAR OM

NFL

Super Bowl