Så ska SvFF få tillbaka publiken till Friends

Foto: Bildbyrån
FOTBOLL

Sverige två inledande hemmamatcher i VM-kvalet har varit ett publikfiasko.

Nu ändrar Svenska Fotbollsförbundet biljettstrategi inför 2017.

En tidigare avsparkstid och billigare prisalternativ gör att SvFF hoppas på 40 000 åskådare till matchen mot Vitryssland i mars.

– Jag hoppas att många tar chansen, säger Niklas Bodell, kommunikationschef.

Sverige har fått en fin start på VM-kvalet.

Desto dystrare har det sett ut på Friends Arenas läktare.

Till premiärmatchen, mot Holland, reades biljetterna på tredje etage ut för att undvika ett publikfiasko.

Till matchen mot Bulgarien stod mer än halva arenan tom, då bara 21 777 personer dök upp.

Nu ändrar Svenska Fotbollsförbundet, inför 2017, strategi.

”Väldigt bra”

Den 25 mars ställs Sverige mot Vitryssland och då kommer ingen biljett att kosta över 500 kronor. Det finns dessutom en helt ny biljettkategori som aldrig, oavsett motstånd eller status på match, kommer att överstiga 200 kronor.

– Det är på samma nivå som när vi släppte biljetterna till playoff-matchen mot Danmark. Kort sagt, väldigt bra, säger Niklas Bodell, kommunikationschef på Svenska Fotbollsförbundet, i ett pressmeddelande.

Dessutom så kommer Sveriges hemmamatcher att spelas på lördagar klockan 18. Kombinationen verkar redan ha gett effekt.

”Hoppas många tar chansen”

Sedan biljetterna till matchen mot Vitryssland släpptes i tisdags har redan 13 000 biljetter sålts.

– Det avslöjar också att vår nya prisstrategi verkar vara framgångsrik. Dessutom är ju tidpunkten naturligtvis betydligt mer attraktiv, säger Bodell.

I premiärmatchen mot Holland skrev sig publiksiffran till 36 128. Mot Vitryssland hoppas SvFF på att slå det.

– Jag hoppas på mellan 35 000 och 40 000 åskådare och med tanke på tidpunkten och dagen är möjligheterna för familjer och föreningar att se matchen bättre. Den chansen hoppas jag att många tar, säger Bodell.