Hård kritik mot FA:s råd för att locka tjejer

Foto: THINKSTOCK
FOTBOLL

Färgglada västar, reklam på baksidan av toadörren och Twitter-paus i mitten av träningen.

Det är några av engelska fotbollsförbundet, FA, förslag för att locka fler tjejer till fotbollen.

Nu får de stenhård kritik.

– Vi är inte barbiedockor utan hjärnor, skriver en skolelev till BBC.

Engelska fotbollsförbundet har ett mål att dubbla antalet tjejer och kvinnor som spelar fotboll till år 2020. För att lyckas med det målet har FA, tillsammans med organisationen Women Sport and Fitness Foundation, skapat ett dokument där man lyfter fram saker att tänka på för klubbar som vill få dit fler tjejer till idrotten.

”Ge bort rosa flaskor”

Efter det man kallar ”forskning och återkoppling” har man tagit fram ett flerpunktsprogram som bland annat innehåller förslag som:

  • Gör reklam på ställen dit tjejer går, till exempel kaféer och på baksidan av toalettdörrar.

  • Använd färgglada västar – och se till att de är rena och luktar gott.

  • Tillhandahåll svetthanddukar till spelarna under träning.

  • Spela inomhus på vintern, ute på sommaren.

  • Tillåt tjejerna att kolla på telefonen under träning eller lägg in en Twitter-paus så deltagarna kan twittra om träningen.

Utdrag på produkter att locka tjejer med för att de ska börja spela fotboll, utdrag ur FA:s dokument.

I övrigt rekommenderar FA i dokumentet att man ska locka spelare med rosa vantar, vattenflaskor och benskydd som en belöning för medlemsskap.

Dokumentet hittades av Carol Hughes, tillförordnad rektor Lumley Junior School, när hon sökte material för en skrivövning på skolan.

– Jag blev helt förskräckt. Jag skrattade faktiskt rakt ut åt några förslag, säger hon till BBC.

Eleverna på skolan fick också chansen att skriva till FA och ha synpunkter på förslaget.

”Är skamligt”

Och kritiken från de fotbollsspelande tjejerna på mellanstadieskolan blev minst sagt svidande.

– Vi är inte barbiedockor utan hjärnor. Vi gillar inte samma färg – rosa, skrev en elev.

– Den stereotypa tanken på att göra reklam på kaféer för det ”dit tjejer går” är så skamlig, skrev en annan.

Till Guardian säger tioåriga Amy så här:

– Det är helt osannolikt. Vi är chockade allihop. Jag blev ganska arg över det här.

Även på sociala medier har kritiken varit hård. En bild från presentationen har fått stor spridning på Twitter.

En talesperson på FA svarar på kritiken i ett uttalande till BBC.

– Dokumentet skapades efter forskning i kvinnor och tjejers fotbollsspelande, med feedback både från spelare och icke-spelare. Vi är väldigt nöjda att se att så många tjejer på skolan spelar fotboll och att de är så passionerade i sitt idrottsutövande.

Hela listan på förslag kan läsas här!

ARTIKELN HANDLAR OM