Sommarens VM blir en publikfest: ”Häftigt”

avPetra Thorén

FOTBOLL

Sommarens fotbolls-VM blir en folkfest – över 720 000 biljetter har sålts vilket är rekord.

– Det känns häftigt, säger landslagets Elin Rubensson.

– Tåget har just rullat ut från perrongen, kommenterar målvakten Hedvig Lindahl

Vi har läst om publikrekorden inom den internationella damfotbollen det senaste året.

För ett år sedan såg 45 423 åskådare FA-cupfinalen mellan Chelsea och Arsenal i London.

I januari 2019 såg 48 121 åskådare den spanska cupmatchen mellan Athletic Bilbao och Atlético Madrid. En siffra som toppades i mars när över 60 000 såg seriefinalen mellan samma Madrid som den här gången spelade mot Barcelona.

I Italien i slutet av mars var det 39 027 när Juventus och Fiorentina möttes och på Friends Arena kom över 25 000 när Sverige ställdes mot Tyskland i en vänskapslandskamp i början av april.

Och trenden ser ut att hålla i sig över sommarens fotbolls-VM i Frankrike.

Det är bäddat för en riktig fest.

Enligt ett pressmeddelande från Fifa - Internationella fotbollförbundet - tidigare i veckan är rekordmånga biljetter sålda i förhand. 

Med 50 dagar kvar till VM i Frankrike hade det sålts över 720 000 biljetter, vilket innebär nytt rekord.

”Det har hänt mycket”

För fyra år sedan, då VM avgjordes i Kanada, hade det i samma tidsavstånd inför sålts 665 857 biljetter till mästerskapet.

Öppningsmatchen på Parc de Princes i Frankrike är slutsåld, precis som de två semifinalerna och finalen är också utsåld.

Tre gruppspelsmatcher har också lapp på luckan, var av en är Sveriges möte med USA i Le Havre den 20 juni.

För de svenska landslagsspelarna väntar en publikfest.

Foto: JOEL MARKLUND / BILDBYRÅN

– Häftigt. Det är jätteviktigt. Det har känts att det hänt mycket med damfotbollen i världen och det är kul att det fortsätter. VM är startskottet på något nytt, säger mittfältaren Elin Rubensson som fortsätter:

– Det har hänt mycket under mina år, det är väldigt kul att se se att det blir en så stor utveckling.

”Tåget har rullat”

Målvakten Hedvig Lindahl skriver i ett meddelande till Sportbladet följande kring senaste biljettbeskedet:

– Tåget har rullat ut från perrongen och ska man med som varumärke så gäller det att snabba på nu.

Hon har också uppmanat folk som vill vara med på resan att bestämma sig. Det har hon gjort på sitt eget  Instagram. ”Det är upp till dig som läser det här att avgöra om du är med när vi når den kritiska massan, eller inte. ” skriver målvakten Hedvig Lindahl.

Som Sportbladet tidigare berättat får spelarna eller Svenska fotbollförbundet dock inte göra reklam för resor till mästerskapsorterna. Något som Chelsea-målvakten och flera spelare varit kritiska mot.

Foto: BARDELL ANDREAS
ARTIKELN HANDLAR OM