Här är AIK:s falska reklam

FOTBOLL

Epitetet ”Nordens största derby” får Köpenhamn att reagera

Foto: 20 000? AIK hoppas på att det blir 20 000 på läktarna i morgon. Men inte ens det slår derbyt i Köpenhamn.

AIK marknadsför dagens match mot Djurgården som ”Nordens största derby”.

Falsk marknadsföring, menar danskarna.

– Bröndby–FCK är utan tvivel större numera, säger Jon Nedza, biljettchef i Bröndby.

I dag spelas årets första stora Stockholmsderby.

AIK marknadsför matchen på Råsunda som ”Nordens största derby”.

Det får danskarna att reagera.

I kväll spelas nämligen också Köpenhamnsderbyt mellan Bröndby och FC Köpenhamn och där räknar man med mer publik än på Råsunda.

Danmark gick om i fjol

– Vi tror att det blir 23–24?000 åskådare, säger Jon Nedza, biljettchef i Bröndby, vars arena tar 28 000 (FCK:s Parken tar över 40 000).

I AIK är man glada om man kommer över 20 000-strecket.

– Vi hoppas på över 20 000, säger Lasse Pettersson, arrangemangsansvarig i AIK.

– Men matchen börjar redan klockan 12.30, det är långhelg och inget av lagen har ju rosat marknaden i år precis.

Men Sportbladets genomgång av publiksiffrorna på Stockholmsderbyt respektive Köpenhamnsderbyt visar att danskarna faktiskt gick om redan i fjol.

– Köpenhamnsderbyt är utan tvivel större numera, säger Nedza.

Ändå marknadsför ni AIK–Djurgården som ”Nordens största derby”, Lasse Pettersson?

– Historiskt sett har det ju varit så. Men visst är det en lite subjektiv bedömning.

– Men vi åker säkert dit nu (skratt).

Försöker locka fler

Det blir svårt att marknadsföra derbyt så framöver?

– Ja (skratt). Det ser ju ut som om danskarna ska vinna på söndag i varje fall.

08-klubbarna försöker nu, med olika medel, locka tillbaka publiken till derbyna.

– På söndag så går biljettintäkterna på Södra läktaren, där djurgårdarna står, till Djurgården. Och sedan är det tvärtom i höstens derby när de har hemmamatch. Man ska känna att biljettpriset man betalar går till den egna klubben, säger Pettersson.

ARTIKELN HANDLAR OM