Ett ögonblick

FOTBOLL

?Jan Larsson, ansvarig för Svenska fotbollförbundets nya reklamkampanj som ska locka tjejer till arenorna för att se killar i shorts.

Foto: ROGER SCHEDERIN
Fler tjejer?

Vad är tanken med kampanjen?

- Det är två, dels att allsvenskan startar och dels att vi vill vända oss till tjejer.

Killar i shorts ska ses live är er slogan, hur ska ni locka killar till damfotboll, på samma sätt?

- Man får fundera över vad man vill säga, men det har aldrig varit aktuellt. Vi tycker att det är ett kul budskap, vi har inga stora pengar och vill med glädje och lite humor göra något som tjejer tilltalas av. Jag vet inte om det skulle fungera lika bra mot killar.

- Vi har värderat detta mycket och det är faktiskt tjejer som ligger bakom kampanjen, jag tycker att man ska se det med glimten i ögat.

Vilka reaktioner har ni fått?

- Mest positiva, men ett par tre mejl har varit lite ilskna. De flesta tycker att det är kul att vi uppmärksammar tjejerna, det är bara 15-17 procent av vår publik som är tjejer.

Till sist, vad önskar du dig mest av allt just nu?

- En fortsatt skön semester och en bra omstart på allsvenskan.

Anna Carlsson

ARTIKELN HANDLAR OM