Fansen i upprop – missnöjda med förbundets ändring

Förändringen har skett utan dialog med Camp Sweden

avPetra Thorén

FOTBOLL

Svenska fotbollförbundet har ändrat sitt system för lojalitetspoäng som är avgörande för fansens chans till mästerskapsbiljetter.

Fördelen för lojala bortasupportrar försvinner.

Förändringen har skett utan dialog med Camp Sweden, som nu uppmanar sina medlemmar att skriva under ett upprop.

– Dialogen har inte varit perfekt eller omfattande, medger Christoffer Lund, på SvFF:s marknadsavdelning.

Svenska landslagets bortafölje har gjort sig känt i Fotbollsvärlden.

Den gula massan har uppmärksammats på landslagets matcher i kval och mästerskap.

Men att få matchbiljett till stora internationella matcher eller till just mästerskap är inte givet. I samband med EM i Frankrike 2016 var efterfrågan större än tillgången.

Fördelningen av biljetterna sker utifrån de lojalitetspoäng som fansen samlar på sig genom att se Sveriges matcher.

Och fram till nu har det i syftet att samla poäng varit mer gynnsamt att åka och titta när Sverige spelat bortamatcher. En match på bortaplan har givit 2 000 poäng, medan en match i Sverige inneburit 1 000.

Men nu har Svenska fotbollförbundets Supporterklubben ändrat upplägget och både hemma- och bortamatcher ger 2 000 poäng. 

– Vi vill inte trycka dit någon och värnar om våra fans, men tycker att man är lojal även när man går på en hemmalandskamp. Det ska inte bli en pengafråga samtidigt som vi är väldigt tacksamma för alla som åker, säger Christer Lund, på SvFF:s marknadsavdelning.

Åtgärden har fått Camp Swedens medlemmar att reagera.

”Märkt att det är ett stort intresse”

Supporterorganisationen har de senaste åren haft en bra dialog med SvFF, men har just i den här frågan varit obefintlig.

Camp Swedens medlemmar har känt sig överkörda och nu uppmanar styrelsen via sin ledamot Susanne Petersson till ett upprop mot beslutet på organisationens Facebooksida.

Namnlistan ska lämnas över till SvFF.

– Jag tror att den ska generera en förståelse hos SvFF att det är en viktig fråga för våra medlemmar. Hade vi inte fått in åsikter från medlemmarna hade vi inte valt att göra något, men vi har märkt att det är ett stort intresse, säger Susanne Petersson till Sportbladet.

Hon menar att åtgärden är ett sätt att missgynna en liten, men mycket trogen skara av bortafans, som också utgör kärnan i den klack som kommer till Friends Arena.

– Framförallt riskerar det att bli en negativ spiral.  Vi har haft ett starkt bortafölje hos våra medlemmar. Om inte den lilla fördelen som vi har haft finns kvar, då kanske man inte åker utan tar tåget till Friends istället och skippar bortamatcherna, säger hon.

Handlar det om att få förtur till mästerskap

Christoffer Lund på Svenska fotbollförbundets marknadsavdelning är medveten om kritiken och har noterat namnuppropet.

Han berättar att han under dagen har haft en mejlkonversation med Lena Hunt, ordförande i Camp Sweden.

–  Dialogen har inte varit omfattande. Det har den inte. Det är väl mycket för att vi behövde ta ett beslut där vi visste vad svaret skulle vara. Men vi måste ha en diskussion med Camp Sweden, säger han.

Han betonar dock att Svenska fotbollförbundet tror på sin nya modell och påpekar att det är ett sätt att bygga sin publik även på hemmaplan.

– För supportrarna handlar det om att få förtur till mästerskap.  Jag anser att om du går på fem hemmamatcher bör du bli premierad för det också. Vi har inte tagit bort poäng från bortalandskamper, säger Christoffer Lund.

Susanne Petersson hoppas på en ändring av beslutet.

– Jag hoppas det. Det gör jag verkligen. Detta rör den trogna klicken. Det har betytt mycket för de fansen. Jag tror man inte dra så många fler till Friends på det här viset, säger hon.

ARTIKELN HANDLAR OM