”Folk tänker att jag är en knarklangare”

Prince-Boateng om rasismen

Foto: Martin Meissner / TT / NTB Scanpix
FOTBOLL

Kevin Prince-Boateng, 30, kämpar fortfarande mot rasismen i vardagen.

Nu talar fotbollsstjärnan ut om upplevelserna.

– Folk tänker att jag är en knarklangare, säger tysken enligt Süddeutschen Zeitung.

”Svarta spelare diskrimineras hela tiden”. Så sa superagenten Mino Raiola, 50, i en intervju med Expressen för en månad sedan. Han är bara en av alla som rasat mot rasismen inom fotbollen – och tagit upp kampen mot den.

En av alla som blivit utsatta för rasism är storstjärnan Kevin-Prince Boateng, 30.

Tyskghananen, som numera spelar i Frankfurt i Bundesliga, fick bland annat utstå rasistiska ramsor under en träningsmatch med Milan 2013 och valde då, mitt under ett anfall, att skicka upp bollen på läktaren. Matchen avbröts och efteråt hyllades han över hela världen och fick bland annat tala inför FN.

”Är ett helvete”

Nu berättar landslagsspelaren om rasismen han får utstå i vardagen.

– Det är ett helvete, för innan du säger ifrån vet du inte vem du är, och du låter andra människor bestämma åt dig. Man kan aldrig titta bort och bara svälja det, då gör det tio gånger så ont, säger Kevin Prince-Boateng enligt Süddeutschen Zeitung.

Mittfältaren har en ghanansk pappa, men är född och uppvuxen i Berlin. Han berättar att han aldrig känt sig accepterad i sitt hemland.

– Jag kan stå med bilen vid ett trafikljus och se att ett par i bilen bredvid tittar på mig och skakar på huvudena. Jag vet vad de tänker: ”Hur kan en svart man ha en sån där bil, han måste vara knarklangare”. Och en gång var jag i en matbutik och hjälpte en kvinna att ta ner ett rispaket från en hylla som hon inte nådde. Då hämtade hon en anställd för att få ett nytt paket. Hur känner man sig då? säger Prince-Boateng.

”Det räcker inte”

Sedan en tid tillbaka har Uefa använt slagorden ”Nej till rasism”, bland annat i tv-klipp inför Champions League-matcher, för att motverka rasismen inom fotbollen.

Men Prince-Boateng vill se större krafttag än så.

– Det räcker inte att visa de där klippen, för en femårig Frankfurt-supporter kanske inte ens ser dem. Man måste göra mer, fixa mer publicitet, göra fler videoklipp, och alla klubbar borde jobba med det i marknadsföringen, säger han.

ARTIKELN HANDLAR OM