MFF solklar favorit: ”Fotboll ska vara attraktivt”

Foto: Tony Ernst.
FOTBOLL

Grattis Malmö FF.

Ni är det allsvenska lag som överlägset flest svenskar helst vill se på, enligt en mätning från Aftonbladet/Sverige Tycker.

– Intresset för MFF nu går att jämföra med Europa­cupåret 1979, menar Tony Ernst, SFSU-ordförande och MFF-profil.

Det har blivit dubbla SM-guld och spel i Champions League.

Nu, när den nya säsongen står för dörren, kommer en ny framgång för Malmö FF. Åge Hareides lag krossar alla andra i en under­sökning som genomförts Aftonbladet/Sverige Tycker.

En femtedel av de tillfrågade svarade att de helst ser MFF när de ska titta på en allsvensk fotbollsmatch. IFK Göteborg och Djurgården delar andraplatsen med sju procent vardera.

– Fotboll ska vara attraktivt och det här betyder att folk tycker att vi spelar attraktivt nog. Det är vi väldigt glada för, säger Åge Hareide.

Han pekar på Champions League-spelet som en viktig faktor till Malmö FF:s popularitet.

Det gör också Tony Ernst, mångårig MFF-supporter och ordförande för Svenska fotbollssupporterunionen, SFSU.

– När vi nu var i Champions League var det inte som i England, som alltid har flera lag med. Sverige har bara ett och då blir det så att ”vanligt” folk håller på det svenska laget som figurerar där. Champions League är också otroligt viktigt för att nå de yngre supportrarna, säger han.

”Bajen är populärt”

Hammarby, som hade bäst publiksnitt fjol och som själva gått ut med att de har drygt 400 000 supportrar, är inte bättre än fyra i undersökningen.

– Varför det ser ut så är svårt att svara på, det beror på vem det är som röstat och så. Jag kan bara svara för Bajen och kring oss tycker jag att intresset har ökat än mer i år. Hammarby är mycket populärt, säger lagkaptenen Kennedy Bakircioglu.

”Vi har mer publik”

Allsvenska fjolårstrean AIK får inte mer än fyra procent av svaren. Men att det skulle skilja så mycket upp till Malmö FF ger inte Patrik Sundberg från Allmänna Supporterklubben mycket för.

– Visst, folk säger att de helst vill gå att se Malmö, men vi hade fortfarande mer publik än dem i fjol. Då väntar jag på att de 20 procenten börjar visa sig på deras matcher, säger han.

1 av 2

Så tycker Sverige

Så här är undersökningen gjord

Undersökningen är gjord på uppdrag av Sverige tycker inom ramen för Schibsted/Inizios opinionspanel som speglar svenska folket. Målgruppen är allmänheten 18 år och äldre. Undersökningen omfattar 1 095 intervjuer och genomfördes i form av webbenkäter under perioden 4–6 mars.  Här är svaren från de 536 som svarat att de är mycket eller ganska intresserade av fotboll.

ARTIKELN HANDLAR OM