Tvingas kasta 40 000 ölburkar efter guldfiaskot

FOTBOLL

Bröndby kollapsade i avslutningen av ligan och missade guldet.

En konsekvens av det: 40 000 ölburkar måste slängas.

Bröndby, med svenskarna Simon Tibbling och Johan Larsson, var på väg att få fira sitt första ligaguld på 13 år.

Inför upplösningen av ligan passade därmed Köpenhamnsklubbens sponsor Carlsberg på att specialtillverka uppemot 40 000 ölburkar med texten ”Mestrene 2018” (Mästarna 2018).

Men efter en katastrofal avslutning av ligan, med oavgjort mot FC Köpenhamn, förlust mot jagande Midtjylland, oavgjort mot Horsens och oavgjort i avslutande matchen mot Ålborg tappade favoriten guldet.

Det blev därför ingen ölkantad guldfest för laget – vilket sved både för laget och Carlsberg.

”Tycker det är dåligt”

Bryggeriet tvingas nu göra sig av med alla 40 000 burkar, men håller inte med de som tycker att det var en jinx.

– Du måste förstå ölproduktionen, den började för 40 dagar sedan. Så gör vi alltid när ett av våra många fotbollslag vi jobbar med har chans att vinna, säger sponsorchefen Peter Giacomello.

Han är däremot irriterad på att bilderna på ölen läckt ut och spridits i sociala medier.

– Jag tycker att det är dåligt. Omvänt kan jag också förstå om ett stort Bröndyfan ser den och blir glad, tar en bild och delar. Men det här borde förstås inte ha inträffat, säger Giacomello till EkstraBladet.

Foto: BILDBYRÅN
Simon Tibbling och Johan Larsson spelar i Bröndby.
Ladda ner Sportbladets egna app du också 00:20

GRATIS! Ladda ner Sportbladets app i iPhone & Android.

ARTIKELN HANDLAR OM