Hoppa till innehållSportbladet

Allhelgonadagen (ingen namnsdag)

Bajen betalar för tröjreklam

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-04-05

Experten: ”Stärker lagets varumärke”

gör som barÇa I avtalet med Unicef betalar Paulinhos Hammarby för rätten att bära FN-organisationens märke på klubbtröjan, precis som Barcelona   med stjärnan Ronaldinho.

I vanliga fall säljs platsen för ett par miljoner kronor. Nu betalar Hammarby 50 000 för att Unicef ska placera sitt namn på den grönvita matchtröjan.

– Hammarbys värde höjs av det här greppet, säger varumärkesexperten Niklas Olovzon.

Följ ämnen

Barcelona har gjort det. Nu följer Hammarby efter. I år kommer reklamen på bröstet från Unicef som arbetar för barns rättigheter i världen på uppdrag av FN.

– Det här är ett exempel på hur idealism och kommersialism fungerar tillsammans, säger Hammarbys ordförande Jan Friedman.

Kostar 50 000

Stockholmsklubbens grepp är unikt i svensk fotboll och något så ovanligt som en affär som inte ger några pengar. Tvärtom betalar Hammarby för det här, 50 000 kronor.

– I det korta perspektivet kanske vi förlorar en del pengar men redan om något år bör det ge mer och nya intäkter till Hammarby – pengar som vi annars gått miste om. Nya sponsorer kan strömma till och de befintliga få mer ut av sitt samarbete, förklarar Friedman.

Lönsamt på sikt

Hammarbys idéer kring projektet får tummen upp av Niklas Olovzon, varumärkesexpert på S&B.

– Självklart höjs Hammarbys varumärke av att synas tillsammans med Unicef. Det är ett kvalitetsvärde för klubben, säger han.

Olovzon tror att den här formen av tänkande kommer att

bli allt vanligare.

– I takt med att idrotten kommersialiseras i Sverige så kommer det att bli så.

Men Hammarby förlorar ett par miljoner på det här i år?

– Men tänk på vad Hammarbys tröja är värd efter ett par, tre år med Unicef. Det här är ett spännande grepp.

Följ ämnen i artikeln