Trots Zlatans alla skandaler: "Hans värde steg efter VM"

1 av 5
FOTBOLL

Bojkotten av landslaget och de svarta rubrikerna spelar

ingen roll.

Zlatan Ibrahimovic är ändå höstens europeiska stjärnmodell.

Nike använde sig redan i fjol av Zlatan Ibrahimovic, men enligt sportklädesföretaget har hans marknadsvärde ökat sedan dess och i höst blir han deras stora namn - tillsammans med den brittiska storstjärnan Wayne Rooney och det spanska tennisesset Rafael Nadal.

- Zlatan är enormt viktig för oss, han stärkte sitt varumärke under VM i fotboll, han har karisma, han har stjärnglans och honom använder vi inte bara när det gäller fotboll. Han når över gränserna och vi ser honom som en global stjärna, säger Fredrik Stenberg, Nikes marknadschef i Sverige.

- Det som skett har ingen betydelse för oss.

Vad betyder det att han tackat nej till landslaget och att han skickades hem från samlingen?

- Vi stöttar hans idrottsliga karriär och det som händer på planen och det som hänt spelar ingen roll för oss. Det är landslaget som blir lidande.

- Visst kan det påverka oss negativt om han inte har tid för landslaget, vi vill självklart att han ska spela även om vi inte kan påverka hans beslut.

"Krävs nånting värre"

Har det betydelse för hans marknadsvärde?

- Nej, inte alls. Att han kommit försent till en landslagssamling har ingen betydelse. För att Nike skulle säga upp kontraktet krävs det något mycket värre än så.

Som?

- Vi klausuler när det gäller dopning bland annat.

Nike anser att hans VM och flytten till Inter har fått hans marknadsvärde att öka och att han är en av de största europeiska idrottsstjärnorna alla kategorier.

- Intresset för Zlatan har ökat endel. Bevakningen i Italien har ökat och vi är nöjda.

Inte heller varumärkesexperten Niklas Olovzon anser att Zlatans värde har minskat -i alla fall inte i Europa.

"I topp av varrumärken"

-Internationellt värderas han fortfarande i topp av svenska varumärken, säger han.

-Men Zlatans kaxiga personlighet och ibland krångliga attityd är enormt beroende av prestationer på planen. I dagsläget finns ett frågetecken vid hans framtida status som varumärke och Interfansen har inte ett hur stort tålamod som helst.

Förstår du att Nike satsar på honom?

- Ja, han är en stjärna som fortfarande kan blomma ut och hans karisma kanske till och med fungerar bättre utanför Sveriges gränser.

-Hans varumärke i Europa och världen har inte påverkats av det som hänt i landslaget, däremot har hans status i Sverige fått sig en törn och försvagats en del, säger Olovzon.

Anna Andersson ([email protected])

ARTIKELN HANDLAR OM

Serie A