Sportchefens facit: Sålt för 200 miljoner

”En komplex verklighet att få ihop”

1 av 4 | Foto: Conny SillÈn/TT / TT NYHETSBYR≈N
Mohammed Bangura
FOTBOLL

AIK är en förening som ska vinna titlar och vinna mark ute i Europa – men säljer samtidigt sina bästa spelare.

Ingen enkel balansgång att bemästra för en sportchef som just har landat klubbens största försäljning någonsin – och totalt sålt för över 200 miljoner kronor.

– Det är den tuffaste utmaningen du kan utsätta dig själv för som klubb, säger Björn Wesström till Sportbladet.

Foto: ANDREAS L ERIKSSON / BILDBYRÅN
Björn Wesström

Det har snart gått en vecka sedan övergången blev officiell. Affären med stort A är i hamn och AIK kan casha in på den överlägset största spelarförsäljningen den allmänna idrottsklubben över huvud taget har gjort.

Alexander Isaks prislapp på 8,6 miljoner euro, alltså knappt 82 miljoner kronor, är den klart störst bidragande orsaken till att AIK nu är landets näst rikaste klubb efter Malmö FF och har erhållit möjligheter som tidigare inte fanns.

Inga fler ”om”, ”när” eller ”hur mycket” att ta hänsyn till.

Skönt, tycker Björn Wesström, 44.

– Ja, absolut. Det är skönt. Det är en sak att resonera och spekulera men det är en helt annan att få saker och ting på papper och veta vad man har att utgå ifrån. Det är en väsentlig skillnad, säger sportchefen.

Sammanlagt över 200 miljoner

Med tyska Transfermarkt som underlag ser man att den sammanlagda försäljningssumman för Jos Hooiveld, Bojan Djordjic, Martin Mutumba, Robin Quaison, Eero Markkanen, Ibrahim Moro, Alexander Milosevic, Panajotis Dimitriadis, Nabil Bahoui, Mohamed Bangura och Alexander Isak går upp till 19 410 000 euro, alltså cirka 185 miljoner kronor.

Adderar man dessutom sålda spelare som Ivan Obolo, Pierre Bengtsson, Kennedy Igboananike, Celso Borges, Sam Lundholm, Fredrik Brustad och Niclas Eliasson, som alla saknar prislapp på Transermarkt, kommer man sannolikt upp i ett totalbelopp på över 200 miljoner kronor i försäljningspengar under Björn Wesströms tid som sportchef.

– Ja, det skulle jag tro, säger han själv.

”Fler försäljningar än man önskar”

Vad man ska dra för växlar av klumpsumman är dock svårt att säga, eftersom varje transfer, enligt Wesström, lever sitt eget liv.

– Allt måste sättas i ett eget sammanhang, så klart. Det är alltid viktigt när man ska jobba med siffror. Man måste se till vad det fanns för förutsättningar, jämförbara tal – vad var målen de åren som man sålde? Uppnådde man de sportsliga målen, eller bara de ekonomiska? Jag har nog svårt att enbart bara reflektera över en siffra. Man måste sätta allt i ett sammanhang.

Har du reflekterat någonting alls över det totala spelarförsäljningsbeloppet under din tid som sportchef?

– Jag vet att det under många av åren som jag har varit sportchef har funnits ett tydligt behov av att sälja spelare för att klara ekonomin. Då kanske det blir fler försäljningar än vad man i grunden önskar. Man önskar ju alltid kontinuitet, utifrån något slags framgång och då vill man byta upp sig hela tiden. Det vill säga att man säljer någonting med vissa färdigheter och en viss potential och då vill man köpa någonting som kanske har ännu större potential än det man har sålt.

”Så man gör klubbar större”

Wesström fortsätter:

– Så gör ju alla, man försöker byta till någonting som åtminstone över tid kan bli ännu bättre än det man har gjort sig av med. Det är så man gör klubbar större.

Hur ser du på den balansgången att växa som klubb samtidigt som man säljer sina bästa spelare?

– Ja, det är den tuffaste utmaningen du kan utsätta dig själv för som klubb. Att säga att vi bibehåller sportsliga målsättningar men lägger upp ekonomiska krav som gör att vi inte kommer kunna bibehålla den sportsliga effekten.

I Björn Wesströms resonemang framstår rollen som sportchef inom svensk elitfotboll än mer utmanande jämfört med hur det är i övriga europeiska ligor – något som gör att såväl sportsliga som ekonomiska målsättningar framstår som luddiga.

– Man ska veta att vi spelar i en liga som spelar vår-höst, det i sin tur gör ju att vårt sommarfönster, som då är Europas stora sälj- och köpfönster, ligger mitt i vår säsong. Det gör att man väldigt ofta måste parera och planera om, och att vi också kan justera de ekonomiska mål som vi har.

En komplex verklighet

Det har talats om långsiktiga investeringar för att förverkliga Björn Wesströms vision om att skapa en ny träningsanläggning – samtidigt som kortsiktigt spenderande är nödvändigt för att täppa till luckor i spelartruppen.

Knappt två månader till allsvensk premiär – ska ni investera Isak-pengarna i några tunga nyförvärv till säsongsstarten?

– Nja, vi har sagt att vi ska titta på helheten. Det är alltid en helhet. Men sen är det klart att det alltid finns kortsiktiga drömmar och förhoppningar om att fylla upp när man tömmer. Så är det alltid. Vi är fortfarande i ett läge där vi varje år tvingas till spelarförsäljningar för att över huvud taget överleva. Vi har gått back några år till och med, vilket inte är någon bra trend.

Samtidigt kan det vara så att AIK:s ekonomiskt gynnsamma spelarexporter för klubben närmare en mer angenäm verklighet än den ”komplexa” som Björn Wesström beskriver i dag.

– Det kanske är så att grundtryggheten i de summorna man får in kan förändra ett arbetssätt och ändra om lite grann så att man över tid slipper hålla på så här. Samtidigt ska vi vinna fotbollsmatcher och utmana om mästerskap – då behöver man bra spelare och då behöver man spendera pengar. Det är en komplex verklighet att få ihop.

FAKTA

AIK:s största försäljningar under Björn Wesström (kronor)

Alexander Isak, Borussia Dortmund (2017): 82 miljoner.

Eero Markkanen, Real Madrid Castilla (2014): 22 miljoner.

Jos Hoiveld, Celtic (2010): 21 miljoner.

Robin Quaison, Palermo (2014): 19 miljoner.

Alexander Milosevic, Besiktas (2015): 9,5 miljoner.

Nabil Bahoui, Ahli (2015): 8,6 miljoner.

Mohamed Bangura, Daliyan Jifang (2016): 5,7 miljoner.

Panajotis Dimitriadis, Genclerbirligi (2015): 5,2 miljoner.

Ibrahim Moro, kairat Almaty (2015): 5,2 miljoner.

Martin Mutumba, Videoton (2010): 3,8 miljoner.

Bojan Djordjic, Videoton (2010): 2,9 miljoner.

Källa: Transfermarkt.com

Björn Wesström har varit sportchef i AIK sedan april 2013. Dessförinnan hade han samma roll från december 2008 till juni 2010.