Stjärnan slår tillbaka mot kritiken

avPetra Thorén

BÅSTAD. Kosovare Asllanis kritik mot de damallsvenska klubbarna fick EFD:s kommersiella chef Linda Wijkström att reagera.

– Jag håller inte med, säger hon till TT.

– Jag står fast vid det som jag har sagt, poängterar Kosovare Asllani.

Vi befinner oss mitt i en VM-uppladdning och då lyfts aktuella frågor kring den svenska damfotbollen.

Kosovare Asllani gav utförligt sin syn på marknadsföringen kring de damallsvenska klubbarna tidigare i veckan.

Hon vände hem till Linköping efter sju år utomlands, men det blev inte som hon önskat. Den offensiva mittfätaren menade att verksamheten kring marknadsföring och förmågan att finna investerare i klubbarna inte utvecklats och att andra nationer drar ifrån Sverige.

– Det är synd att Sverige och damallsvenskan inte nyttjar de stjärnor man har här. Och där inkluderar jag mig själv, sa hon.

EFD: ”Har dubblat intäkterna”

Linköpingstjärnans utspel har väckt reaktioner. Intresseorganisationen EFD:s kommersiella chef Linda Wijkström har bemött Asllanis uttalande.

– Jag håller inte med ”Kosse” om att det inte investeras i marknadsföring då vi har siffror på både ökat intresse och ökade investeringar, säger Linda Wijkström till TT.

Hon fortsätter med att ge exempel:

– Vi har dubblerat intäkterna till ligan på två år. Förra året skrevs avtal om 185 miljoner kronor in i ligan, från både huvudsponsorn Svenska Spel och från titelsponsorn Obos.

”Klubbarnas fel”

Under onsdagens mixade zon i Båstad, där laget befinner sig, fick Kosovare Asllani frågor om Linda Wijkströms bemötande.

– Jag har fått några citat uppläst. Jag står fast vid det som jag har sagt. För mig och den plattformen som jag har slår jag fast att det finns så många fler nivåer när det kommer till investering och marknadsföring kring damallsvenskan. Det är ren fakta, säger hon och fortsätter:

– När man kollar internationellt ligger damallsvenskan efter. Men det är inte klubbarnas fel. Det finns många eldsjälar i klubbarna och de gör vad de kan med de resurser de har, men jag tycker att det är otroligt viktigt att driva den här frågan för att få fler sponsorer att investera och marknadsföra oss.

Kosovare Asllani vill inte svara på ifall hon ser det som problematiskt att Linda Wijkström har en annan syn.

– Jag talar bara för mig själv och det jag tycker är rätt. Jag vill ta damfotbollen i Sverige och då är det inte bra så som det ser ut nu.

Foto: ANDREAS L ERIKSSON / BILDBYRÅN
Linda Wijkström, kommersiell chef Elitfotboll Dam

Är det bra med debatt?

– Den här frågan måste drivas, det är inte så många som tar den. Med min plattform gör jag det för att damallsvenskan ska vakna till liv, för man ska hänga med, säger hon och påpekar:

– Jag gör det inte för att det är kul att ta en debatt, det handlar om ren fakta vi måste göra det för så som det ser ut i världen.