Kampen om barnen

Milan utbildar barn för svenska skattepengar

avPatrik Brenning, Per Bohman

  • Det sker just nu en en professionalisering av svensk ungdomsfotboll med utländska storlag, barnstjärnor som annonsplank och agenter som skuggar planerna med pengar för ögonen.

  • Men vem är idrotten till för när barnen förvandlas från huvudrollsinnehavare till konsumenter eller till och med produkter?

  • Det här är kampen om barnen.

NYNÄSHAMN. AC Milan är en av världens rikaste klubbar.

I Nynäshamn får den italienska klubben miljoner kronor i svenska skattepengar för att utbilda spelare i Sverige.

– Kommunen står för kostnaderna, säger akademichefen Filip Goethals.

Det förkylningsoptimerade regnet piskar oss i ansiktet vid den slitna och ödsliga konstgräsplanen på lilla Kvarnängens IP en bit utanför stadskärnan. Ändå känns den här råkalla novemberkvällen i Nynäshamn... exklusiv. För runt omkring Sportbladets utsända springer det runt ett 20-tal lokala ungdomar i AC Milans klassiska svartröda färger. Samtliga har ekiperats från topp till tå i glansiga officiella tränings- och matchställ från den italienska storklubben.

– Buongiorno Mister, hälsar var och en av tonåringarna artigt på akademichefen Filip Goethals, 31, när de anländer till eftermiddagens pass.

Goethals har bott i Italien i många år och instruerar ungdomarna på italienska under en träning som genomförs under disciplinerade former. Han berättar att Milans utbildningsfilosofi bygger på respekt. Eleverna spelar med både äldre och yngre spelare för att lära sig respektera och samarbeta med andra. På träningsplanen får ledarna aldrig tilltalas med namn utan svarar bara till ordet ”Mister”.

– Varje dag de träffar mig får spelarna presentera sig på italienska. Vi lär ut flera olika fraser. Det skapar en unik kultur. Ungdomarna får också en kick av att kunna lite italienska. Det lägger vi stor vikt på.

Foto: Stefan Jerrevång
Träningen sker i klubbens rödsvarta kläder.
Foto: Stefan Jerrevång
Filip Goethals instruerar.

Eleverna som Sportbladet träffar är positiva och känner sig utvalda.

– Det är större fokus och bättre övningar än vad jag är van vid. Man utvecklas mer här än i sitt vanliga lag, säger 12-årige Caspar Hawkins och fortsätter.

– Dessutom lär vi oss italienska. För om vi får ett provspel med Milans ungdomslag så ska man öva innan.

Men varför i hela friden har Milan kommit till Nynäshamn?

Fotbollsjätten från Milano har blivit bäst i Europa sju gånger, ägs av amerikanska hedgefonden Elliott Management och betalar sina spelare upp till 65 miljoner kronor om året i lön. Nu är de i Sverige för att utbilda fotbollsspelare och de inblandade menar att det bara finns vinnare.

”Fantastiska saker”

Kommunen får en attraktiv fotbollsprofil med ett varumärke som de hoppas ska locka elever från flera delar av landet (än så länge kommer dock den absoluta majoriteten av spelarna från närområdet). Klubben får en scoutingverksamhet samt rekrytering av nya supportar helt finansierad av svenska skattepengar.

– Jag tycker att vi fått fantastiska saker med det här samarbetet. Dels en respektfull syn på varandra som de verkligen lär ut där olika människor i olika åldrar kan vara tillsammans. Men sedan är det också goodwill, att vi lockar barn och ungdomar från andra kommuner, säger Annika Setterquist, skolchef på Nynäshamns kommun.

Foto: LUCA BRUNO / TT NYHETSBYRÅN
San Siro är Milans hemmaarena.
Foto: Luca Bruno / TT NYHETSBYRÅN
Milans varumärke ska locka spelare även i Sverige.

Men smakar det så kostar det. För det är kommunen som kommer betala Milan 1,3 miljoner kronor om året för att utbilda det 40-talet eleverna från årskurs sex till gymnasiet i det italienska språket och den italienska fotbollen tre till fem gånger i veckan.

– Det är Nynäshamns kommun som hyr in oss för att hålla i utbildningen. De står för kostnaderna, säger Goethals.

Mer än något annat gör Milan-samarbetet att Nynäshamn sticker ut i kampen om elever i det fria skolvalet. Något som i sin tur kan skapa intäkter till kommunen, tror Annika Setterquist.

Hur viktigt är Milans varumärke för att locka elever till skolan?

– Det är en bra fråga som är svår att värdera. Men om det här lockar elever från andra kommuner så att vi får in mer elevpengar kan det till och med bli en plus-minus-noll-affär för oss. Men det är inte det främsta syftet. Min vision är att det här är ett sätt för oss att profilera oss, säger Setterquist.

Foto: Stefan Jerrevång
Foto: Stefan Jerrevång
Pontus Holmberg och Caspar Hawkins.
Foto: Stefan Jerrevång
Foto: Stefan Jerrevång

Det är Milan som väljer, efter två dagars uttagningar, vilka barn som ska få plats i verksamheten. Runt 70 barn har fått nej. Akademichefen Filip Goethals, 31, medger att selekteringen fått viss kritik, men att den är nödvändig för att upprätthålla hög kvalitet i träningsmiljön. Ungdomarna som deltar i satsningen är talangfulla, men kan inte mäta sig med spelarna från de bästa akademierna i Stockholms storklubbar.

Varför vill Milan vara här?

– Det finnas massor av positiva faktorer, dels att sprida varumärket och metodologin men som klubb vill du också alltid synas utanför ditt lands gränser. Sedan finns det givetvis också en scoutingprocess för oss. För ett par år sedan rekryterade scouter åtta- och nioåringar och försökte ta dem till landet men det är en felprocess som nu ändrats genom nya regler från Fifa. Nu vill man i stället sätta in akademier i andra länder där klubben kan lära spelarna miljön och kulturen för att sedan förhoppningsvis ta över dem när de är 17 eller 18 år. Det långsiktiga målet för oss som klubb är att vi ska utbilda och ta fram spelare till AC Milan.

Milans satsning i Sverige sker i samarbete med Nynäshamns lokala föreningar. Eleverna spelar kvar i sina klubbar och representerar bara Milan i samband med lektionerna på skolan.

– Vår grundtanke när vi startade det här var att de inte ska ge en negativ effekt på föreningslivet genom att starta ett lag som riskerar att sno duktiga spelare och förstöra det arbete de lokala föreningarna lagt på sina spelare.

Hur stor chans är det att någon av dina elever springer ut på San Siro om 10 år för att representera Milan mot Bologna?

– Oj. Det är svårt att säga. Men målet är att åtminstone en pojke eller flicka når den nivån.

Foto: Stefan Jerrevång
Filip Goethals, 31, har bott ett antal år i Italien.

Är det ett sätt att komma runt Fifa-reglerna som slår fast att du inte får värva minderåriga spelare?

– Det är inte direkt ett sätt att kringgå reglerna men ändå ett sätt att kunna nå ut och visa för klubbarna och spelarna att den här klubben verkligen vill satsa på de här spelarna. Spelarna som är här kan se att Milan verkligen har koll på dem och att den möjligheten finns. Det tror vi också skapar en stor motivation hos eleverna att även sköta skolan och sina sociala liv och det har vi sett gett bra effekt i de utländska akademierna. Så det här är inte ett sätt att kringgå Fifas regelverk på något fult sätt utan på ett positivt sätt för alla.

De 1,3 miljonerna om året säger Goethals går till löner och omkostnader för akademin. Drömmen för Milan är att den riktiga ersättningen ska komma längre fram i en fotbollsvärld där rätt spelare numera kan inbringa miljarder i övergångssummor. Drömmen för ungdomarna?

– Det är att få provspela med Milan, ett av världens största lag, säger 12-årige Caspar Hawkins.

Laddar Live Upplevelse

PODD Så vill storklubbarna tjäna pengar på svenska barn

I Aftonbladet Daily pratar vi med Sportbladets Patrik Brenning om granskningen ”Kampen om barnen”


 
Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på PLAY-knappen

ARTIKELN HANDLAR OM