Så många årskort har ditt allsvenska lag sålt

FOTBOLL

Den svenska fotbollspremiären i allsvenskan står för dörren.

Hur är intresset bland fansen?

Sportbladet har kollat hur många säsongskort klubbarna sålt.

Den första april klockan 15.00 inleds första omgången i 2018 års upplaga av allsvenskan i fotboll.

Intresset för Sveriges högsta liga har de senaste åren ökat och Sportbladet kan konstatera att årets säsong inte är något undantag. Samtliga lag utom ett har hittills påbörjat jakten att sälja fler årskort än förgående år.

Hammarby IF är en klubb som påvisar att engagemanget för den inhemska ligan ökat. Förra året lyckades Bajen sälja 15 161 årskort vilket sedermera resulterade i att Hammarby blev nummer ett i norden som publiklag. Men Hammarby nöjer sig inte där.

– Vi siktar på någonstans mellan 15-16 000 sålda säsongskort till kommande säsong. Förra årets notering var 15 161 så det ska vi slå säger Markus Nilsson, biljettansvarig i Hammarby.

Vad gör ni för att sälja fler årskort än förra året?

– Vi jobbar på som vi brukar och pratar med de som haft säsongskort föregående år. Framgången för oss ligger i att få så många som möjligt att förnya sina platser och sedan nå ut till de som besökt en hel del matcher under förra säsongen men som inte har säsongskort. Nytt för i år är att vi har ytterligare en klacksektion på arenan, så totalt kommer vi att ha tre klacksektioner med totalt lite drygt 8 000 platser. Dessutom är det Kennedys sista år i Hammarbytröjan och det hoppas vi att folk vill vara med och uppleva.

Vad är svårigheterna?

– Vi håller redan en hög nivå sett till antal sålda säsongskort och det är väl en utmaning i sig men vi är ganska övertygade om att antalet säsongskortsinnehavare kommer att öka i takt med att vi börjar klättra i den allsvenska tabellen, vilket vi har tydliga ambitioner att göra. Långsiktigt har vi stora ambitioner gällande publikrekrytering och över tid vill vi ha fullsatt på Tele2 Arena varje match, den potentialen finns.

Nytt ”publiklag” i allsvenskan

Allsvenskan 2018 har även fått en intressant nykomling i Dalkurd.

Den kurdiska föreningen har supportrar över hela världen och för somliga anses Dalkurd vara kurdernas landslag. Men pågrund av den nyliga flytten från Borlänge till Uppsala och att laget kommer spela sina matcher i Gävle har försäljningen av årskorten dröjt.

– Vi har inte sålt några årskort än så länge på grund av flytten från Borlänge till Uppsala, och vi kommer ju spela våra matcher i år i Gävle. Vi kommer dra igång årskortsförsäljningen senare den här veckan. Förra året sålde vi 104 årskort på Domnarvsvallen. Nästa år har vi etablerat oss ordentligt i Uppsala, spelar här och kan dra igång årskortsförsäljningen tidigare säger Cihan Dalaba, kommunikationsansvarig, Dalkurd.

Det kurdiska laget snittade förra året 1 333 åskådare per match i superettan men med 1,5 miljoner följare på Facebook finns det potential att utöka antal åskådare per match.

– Vi är en ung förening och i allsvenskan ska vi tävla mot anrika klubbar som har mer än hundra år på nacken, som är etablerade inom svensk fotboll. Vi har mycket att lära av dem. Vi försöker sträcka ut en hand till alla våra fans och det finns tankar på att göra något för alla våra fans globalt.

– Kan vi snitta 3-4 000 åskådare så är det bra. Vi har kurdiska fans över hela världen, men man får inte glömma att vi är en svensk förening. Vi vill locka alla som gillar vår fotboll och sympatiserar med oss. Vi vill gärna vara en brygga mellan det svenska och det kurdiska.

Här nedan kan du se ditt allsvenska lags försäljning av årskort.

ARTIKELN HANDLAR OM