Midsommarbråket som splittrar svenska fansen

avMalin Wahlberg

GELENDZJIK. Bråket mellan Camp Sweden och Gula väggen AB fortsätter. 

Nu splittrar tvisten de svenska fansen. 

– Tyvärr verkar det ha dragit igång en större smutskastning mellan supportrarna än vad jag räknade med, säger svenska supportern Linda Jacobsson.

Inför VM-premiären mot Sydkorea kunde Sportbladet berätta att de svenska supportrarna inte längre går under namnet ”Den gula väggen”. Detta efter att namnet varumärkesskyddats av ett bolag med samma namn. 

– Vi vill inte förknippas med ett vinstdrivande bolag, vi är en ideell förening och det är hjärtat i hela Camp Sweden, sa Camp Swedens styrelseledamot Susanne Petersson då och fortsatte: 

– Jag tycker det är jättetråkigt eftersom det är ett vedertaget begrepp som svenska fansen använt i flera år.

”Splittrar till synes medvetet fansen”

Nu splittrar tvisten de svenska fansen efter att både Camp Sweden och Den gula väggen AB arrangerar midsommarfirande för supportrarna i Sotji. 

"Kan någon ge en vettig och vuxen förklaring till varför de svenska fans som har tagit sig hela vägen från Sverige till Ryssland ska dela upp sig på midsommarfirande, men framförallt inför matcherna?!?”, skrev supporten Linda Jacobsson i Camp Swedens Facebookgrupp.

Foto: PONTUS ORRE

Det startade en lång diskussion mellan såväl Camp Sweden och Gula väggen AB som de svenska fansen. Flera supportrar ställer sig frågande till varför parterna inte kan hitta en gemensam lösning. 

– Jag ifrågasatte syftet med att till synes medvetet splittra på de svenska fansen. Tyvärr verkar det ha dragit igång en större smutskastning mellan supportrarna än vad jag räknade med, säger Linda Jacobsson till Sportbladet och fortsätter: 

– Det är tråkigt att få notiser på min semester här i Ryssland av supportrar som är oense när det enda jag ville var att få en rimlig förklaring från Gula väggen och Camp Sweden.

”Kan inte knytas ihop med vinstdrivande bolag”

Camp Swedens Susanne Pettersson ser det inte som ett stort problem att midsommarfirandet och matchuppladdningen sker på olika platser i Sotji. 

– Det är jättemånga bolag som har egna firanden och aktiviteter. Dilemmat är att Gula väggen har ett namn som är starkt förknippat med de svenska fansen och då blir det mycket mer tydligt för fansen att det är olika grupperingar, säger hon och fortsätter: 

– Gula väggen vill gärna samarbeta för att vi ska använda ordet och göra reklam för dem. Men vi som ideell förening kan inte gå in och starkt knytas ihop med ett vinstdrivande bolag. 

LÄS MER: Stor guide till VM – lag för lag
LÄS MER: Alla artiklar om fotbolls-VM
LÄS MER: VM i tv – så sänds matcherna
LÄS MER: Alla trupper – spelare för spelare
LÄS MER: Resultat i fotbolls-VM – live och tabeller