”Först var det bara 7000 – sedan exploderade det”

avRobert Laul

Publicerad:
Uppdaterad:
  • Det sker just nu en professionalisering av svensk ungdomsfotboll med utländska storlag, barnstjärnor som annonsplank och agenter som skuggar planerna med pengar för ögonen.

  • Men vem är idrotten till för när barnen förvandlas från huvudrollsinnehavare till konsumenter eller till och med produkter?

  • Det här är kampen om barnen.

BP:s 13-åringar är stjärnor på Youtube och i sociala medier samt gör reklam för energidrycker och strumpor.

Ungdomsledaren Peter Kisfaludy anser att frågan behöver lyftas tydligare internt.

– Det är något vi måste titta på, säger Kisfaludy.

Ungdomsspelare i Brommapojkarna har personliga Instagramkonton med nästan 20 000 följare. Där görs reklam för olika produkter som naturliga energidrycker och fotbollstrumpor.

Enligt bedömare Sportbladet varit i kontakt med skulle BP:s största ”Instagramstjärnor” kunna tjäna 2000 till 5000 kronor per inlägg om de varit över 18 år, men marknaden är svårbedömd för minderåriga.

Peter Kisfaludy, 53, är tränare för BP:s pojkar födda 2006. 13-åringarnas lagkonto på Instagram har också cirka 19 000 följare och skulle kunna få in mellan 2000-4000 kronor per dag i sponsorsamarbeten genom inlägg och stories, men här görs ingen reklam.

”Något vi måste titta på”

Nyligen vann Kisfaludys lag en stor ungdomsturnering i Madrid, ”Madrid Football Cup”. I finalen besegrades Atlético Madrid som slagit ut Barcelona i semin.

Hur ser du på att era spelare gör reklam på sociala medier?

– Ja... jag vet inte ens vad de får för att göra reklam för de här dryckerna och så.

Rent generellt då?

– Det är en bra punkt du tar upp. Det är något vi måste titta på och kanske prata med föräldrarna om. Så att de har kontroll, säger Peter Kisfaludy.

Han beskriver 13-åringarnas stjärnstatus på sociala medier som en ny verklighet klubben har att förhålla sig till.

– Det är något helt nytt. Det är bara att titta hur det ser ut och hur det sprids. Ibland vet folk mer om vårt lag än vad jag vet för att det går massa skrönor, säger Kisfaludy.

”Fötterna på jorden”

Enligt Peter Kisfaludy har BP en dialog med föräldrarna som utgår från att spelarna ska ”stå med båda fötterna på jorden”, som han uttrycker det.

– Bara för att vi vinner mycket med laget behöver inte betyda att man får fram mycket bra spelare. Det är ju i slutändan det viktigaste för oss, att få fram bra fotbollsspelare.

Foto: MATHIAS BERGELD / BILDBYRÅN
Peter Kisfaludy, ungdomstränare i BPs lag som rönt stora framgångar.

Vill ni att 14-åringar ska bli stjärnor i sociala medier?

– Vi styr inte över deras sociala medier. Däremot pratade jag med en förälder vars son har väldigt mycket följare i sociala medier. Han går hela tiden in och tittar på det som läggs ut och på kommentarerna för att ha lite koll. Det tycker jag är jävligt sunt, säger Peter Kisfaludy.

50 prenumeranter på Youtube

Samtidigt finns Youtube-kontot Fotboll24 med över 50 000 prenumeranter som följer just BP:s 06-lag noggrant.

– Där gick jag ut med en förfrågan till alla föräldrar. De fick lämna ett skriftligt svar. Samtliga svarade ja utom en, säger Peter Kisfaludy.

Resultatet har blivit att spelaren vars föräldrar sa nej figurerar inte på samma sätt som lagkamraterna i de olika inslagen.

– Han syns inte lika mycket och intervjuas inte på samma sätt, säger Kisfaludy.

Foto: LINNEA RHEBORG / BILDBYRÅN
Brommapojkarnas ungdomslag har fått tusentals följare efter sina framgångar.

Är det inte ett problem att en spelare inte kan synas på samma sätt som kompisarna?

– Nej, jag har pratat jättemycket med föräldrarna och de är nöjda. Det har skötts professionellt från Fotboll24:s sida, säger Peter Kisfaludy.

”Inga intäkter till oss”

Enligt Peter Kisfaludy genererar samarbetet med Fotboll24 inte några intäkter till 06-lagets verksamhet, däremot är Fotboll24 en del av Brommapojkarnas Supercenter som i sin tur är en del av Supersports International AB:s fotbollsverksamhet som har nära band till BP.

Kontot är enligt bedömare värt en bit över en miljon kronor om ett köpande företag kan fortsätta producera lika engagerande innehåll.

– Men det ger inte oss några intäkter alls, hävdar Peter Kisfaludy bestämt.

Varför gör ni det?
– Vi blev tillfrågade och sa ja. Det började i liten skala, men fick ett enormt genomslag. Från början var det bara 7000-8000 prenumeranter, sedan exploderade det.

”Ingen som tar skada”

Youtube-kanalen följde BP:s 06:or under Gothia Cup i somras och även i cupen i Madrid nu i höst, men Peter Kisfaludy ser inga direkta faror med att det blir ett stort fokus på de unga spelarna redan från 13-års ålder.

– Vi har dragit paralleller till Fotbollsfabriken som TV4 gjorde för fem år sedan. Det var våra -98:or som var med där. De exponerades egentligen ännu mer. Men det har inte varit någon som tog skada. Skillnaden är att på de här fem åren har sociala medier exploderat. Och det har vi pratat om att vi måste titta på hur vi ska göra nu. Vi sitter just nu och diskuterar hur vi ska göra inför säsongen 2020, säger Peter Kisfaludy.

Foto: MATHILDA AHLBERG / BILDBYRÅN
Felix Beijmo var med i Fotbollsfabriken 2013 när TV4 följde Brommapojkarna.

Han menar att reaktionerna kring Youtube-kanalen har varit positiva eftersom inslagen kommer nära spelarna och verksamheten. Att det kan skapas ett tryck på att alla måste vara med ser Peter Kisfaludy inte heller någon fara med.

– Jag upplever det precis tvärtom. Jag upplever inte att någon hamnar utanför. Och jag tror det har varit positivt att följa, vi tänker ju inte på att kameran är där, säger Peter Kisfaludy och menar att det går att vända på perspektivet, att det också kan ses som en sorts förberedelse för ett liv som fotbollsstjärna.

PODD Så vill storklubbarna tjäna pengar på svenska barn

I Aftonbladet Daily pratar vi med Sportbladets Patrik Brenning om granskningen ”Kampen om barnen”


 
Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på PLAY-knappen

Laddar Live Upplevelse
Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM