Stark kritik mot Gif Sundsvall-annons

Foto: Bildbyrån
FOTBOLL

Gif Sundsvall vill locka kvinnliga företagare till match med ett ”Ladies Day”-koncept med bubbel och en föreläsning om ett kosmetika-företag.

En satsning som mött hård kritik på sociala medier.

– Vi är ödmjuka inför det och tycker det är tråkigt om någon uppfattat det på fel sätt, det är inte vår tanke, säger marknadschef Peter Nyh.

När Gif Sundsvall möter BP på lördag vill Gif Sundsvall locka kvinnliga företagare till ett särskilt event.

Lösningen blev ett event kallat ”Ladies Day” som marknadsförs med en annons i rosa typsnitt där företagarna får reda på att man förutom matchen bjuds på ett glas bubbel, plockmatsbuffé och en föreläsning om ett kosmetikaföretag.

En satsning som mött hård kritik i sociala medier efter att den uppmärksammats av journalisten Elena Lövholm.

”I helgen får tjejer gå på fotboll”, skriver hon.

Och retweetas bland annat av Marie Lehmann som lägger till ordet Event.

För Expressen utvecklar Elena Lövholm sin kritik.

– Jag blir så fruktansvärt provocerad av sådana här saker. Speciellt när det händer inom fotbollen, säger Lövholm och fortsätter:

– Det säger att man har en förlegad bild av väldigt mycket. Av evenemang, av kvinnor och av supporterkultur. Man är fel ute på alla punkter.

”Bra respons på initiativet”

Peter Nyh är marknadschef i Gif Sundsvall och han tar till sig kritiken.

– Vi är ödmjuka inför det och tycker det är tråkigt om någon uppfattat det på fel sätt, det är inte vår tanke, säger marknadschef Peter Nyh och fortsätter:

– Den här inbjudan var inriktad till målgruppen kvinnliga företagare och föreläsningen är fokuserad på en kvinnlig företagares resa, mer än vad själva företaget gör.

Du kan inte känna att rosa typsnitt, bubbel och sminkbild skickar lite signaler?

– Rätt eller fel, det handlar mindre om smink och mer om företagerskan i det här fallet. Det här är en av många målgrupper som vi riktat oss till och vi vill få fler att intressera sig för fotbollsmatchen. Det har har skickats ut direkt till kvinnliga företagare i stan och vi har fått bra respons på initiativet men förstått att tidpunkten med långhelg kanske inte är den bästa.

Ja hur ser intresset ut?

– Det är ett lagom intresse men det är inte lapp på luckan, säger Peter Nyh.

Dagens tv-höjdare 9 maj 00:22
ARTIKELN HANDLAR OM