Tröjkrig värt miljoner

FOTBOLL

Sponsorer slåss om att teckna nytt superavtal med landslaget

Adidas, Nike och Puma vill ersätta Umbro som sponsor för svenska landslaget.

Det blir en dragkamp i mångmiljonklass.

Enligt Sportbladets uppgifter är Adidas redo att erbjuda ett avtal värt 20 miljoner kronor per år.

– Vi har stärkt vårt marknadsvärde, säger Jan Larsson, marknadschef på Svenska fotbollförbundet.

Foto: Av med tröjan Zlatan Sverige är hett eftertraktat av sponsorerna. Om man får ett nytt avtal med någon annan än Umbro kan det innebära att landslagströjan byts ut.

Avtalet med nuvarande materialsponsor går ut nästa årsskifte. Flera andra företag har nu hört sig för hos Svenska fotbollförbundets marknadsavdelning.

Representanter för Adidas, Nike och Puma bekräftar för Sportbladet att de har anmält sitt intresse. Alla tre jättarna har, enligt Sportbladets uppgifter, fått uppdrag från sina huvudkontor att försöka

binda upp det svenska landslaget.

Sverige ett kap

– Med alla framgångar är det svenska varumärket väldigt starkt. Vi är intresserade, säger Thomas Antonelius, fotbollsansvarig Nike Sverige.

– Vi har hört av oss, säger Pumas fotbollsansvarige i Norden, Anders Jönsson.

För uppstickaren Puma vore svenska landslaget ytterligare ett kap i sin kamp mot de världsledande, för Adidas finns det en naturlig koppling till landslaget efter ett långt sponsorskap tidigare.

Sverige intressant

– När Umbro kom in i bilden var situationen för oss annorlunda, vår nordiska organisation var i sin linda. Vi stod inte och föll med svenska landslaget. Nu är det go i vårt varumärke och affärsmässigt är Sverige intressant även globalt, säger Stefan Alvarsson, sponsoransvarig på Adidas.

Inga förhandlingar kan dock inledas eftersom rådande avtal med Umbro innebär att Fotbollförbundet måste tala med dem först.

– Vi för diskussioner med Umbro. Om det leder till en förlängning eller om vi ska öppna för andra återstår att se, säger Jan Larsson.

Får nya tröjor

Han utesluter inte att svenska fotbollslandslaget kan få en ny sponsor efter nästa år.

För fansen skulle det innebära att sommarens EM-tröjor (förutsatt att Sverige säkrar sin biljett) efter nyår kommer att ersättas av nya tröjor.

Enligt vad Sportbladet erfar har gällande avtal med Umbro ett totalt värde på 18 miljoner kronor per år. Och Adidas kan, vid en förhandling, erbjuda ett avtal värt 20 miljoner årligen.

– Jag kommenterar inga summor, säger Stefan Alvarsson på Adidas.

Zlatan en orsak

En sak slår dock alla fast; värdet på det svenska landslaget med profiler som Zlatan Ibrahimovic har ökat.

Fotbollförbundet har möjlighet till ett nytt drömkontrakt som kan ge över hundra miljoner kronor.

– Marknadsmässigt betyder det oerhört mycket att vi är med i alla mästerskap, säger Jan Larsson.

ARTIKELN HANDLAR OM