Bäst säljande tröjan i företagets historia

VM-febern lyfter sportjätten till historiska höjder

Av: Patrik Brenning

Publicerad:
Uppdaterad:

USA rusar fram i fotbolls-VM och lika högt som fansen jublar över framgången gläds också huvudsponsorn Nike.

– USA:s hemmatröja är den fotbollströja, manlig eller kvinnlig, som sålt bäst på nike.com under en säsong, säger Nikes vd Mark Parker enligt Business Insider.

USA:s landslag har redan hunnit slå målrekord, reta gallfeber på sin president och boka en semifinalplats under pågående fotbolls-VM i Frankrike. Publiciteten stjärnor som Alex Morgan och Megan Rapinoe skapat slår nu också andra typer rekord.

Sportföretaget Nike, som sponsrar nästan två tredjedelar av de 24 VM-lagen och förser omkring hälften av spelarna med skor, har sett en tydlig tillväxt till följd av turneringen.

Megan Rapinoe.
Foto: Francisco Seco / TT NYHETSBYRÅN/ NTB Scanpix
Megan Rapinoe.

”Svårt att överskatta”

– Det är svårt att överskatta hur viktigt det här året varit för utvecklingen på damsidan för Nike, säger vd:n Mark Parker enligt Business Insider och fortsätter:

– USA:s hemmatröja är den fotbollströja, manlig eller kvinnlig, som sålt bäst på nike.com under en säsong.

Publicerad:

LÄS VIDARE