Kampen om barnen

Gör reklam för fotbollsläger på kommunens hemsida

avPatrik Brenning

  • Det sker just nu en en professionalisering av svensk ungdomsfotboll med utländska storlag, barnstjärnor som annonsplank och agenter som skuggar planerna med pengar för ögonen.

  • Men vem är idrotten till för när barnen förvandlas från huvudrollsinnehavare till konsumenter eller till och med produkter?

  • Det här är kampen om barnen.

AC Milan får 1,3 miljoner kronor om året av Nynäshamns kommun för att utbilda fotbollsspelare.

Kommunen har dessutom gjort reklam för den italienska klubbens fristående sommarläger på sin hemsida.

– Det kan man faktiskt fundera på om vi ska göra, säger skolchefen Annika Setterquist.

Nynäshamns kommun har hyrt in AC Milan som driftoperatör av kommunens fotbollsinriktning på totalt fyra olika skolor. En tjänst kommunen betalar 1,3 miljoner kronor om året för.

Men det är inte allt Milan fått av kommunen.

Den 2 maj syntes även rubriken ”Syns ihop med Milan Academy” på kommunens egen hemsida. I skriften marknadsfördes sedan Milans sommarläger den 11 till 13 augusti för både föreningar och företag.

”AC Milan som varumärke är världskänt och skapar attraktion och intresse bland äldre generationer, som yngre. Att synas i samband med dem är ett tillfälle att marknadsföra er verksamhet via deras ungdomsprogram”, stod att läsa.

1 av 2

Skolchefen i Nynäshamn Annika Setterquist bekräftar att sommarlägret arrangeras av AC Milan och inte, likt skolverksamheten, på något sätt är knutet till kommunen. Deltagarna får betala 1900 kronor för tre dagars fotbollsläger.

Trots det marknadsfördes lägret alltså på kommunens hemsida.

– Jag förstår att man reagerar på att vi gör reklam för något som kostar 1900 kronor. Det är en bra fråga om vi ska göra det och den ska jag ta och grubbla på. Vi försöker vara neutrala så det är verkligen en bra fråga, säger Setterquist.

Köper läromedel

Skolchefen ser också en stor skillnad på skolsamarbetet, där Milan får skattepengar för att utbilda kommunens elever, och sommarlägret som är fristående och rent kommersiellt för fotbollsklubben.

– Om vi sponsrar ett kommersiellt företag är det naturligtvis helt knäppt men om vi ser att det gagnar barn och unga på ett positivt sätt är det annorlunda. Det är som att vi köper läromedel från Bonnier eller om vi använder Nationalencyklopedins digitala verktyg. Det är klart att vi ska köpa sådana saker för skattepengar, absolut. Du kan inte bedriva en verksamhet utan att köpa in tjänster och saker.

PODD Så vill storklubbarna tjäna pengar på svenska barn

I Aftonbladet Daily pratar vi med Sportbladets Patrik Brenning om granskningen ”Kampen om barnen”


 
Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på PLAY-knappen

ARTIKELN HANDLAR OM