Får 163 miljoner – för osynlig reklam

FOTBOLL

Barcelona säljer reklamplats på insidan av tröjan

1 av 4

Det kan vara den smartaste försäljningen någonsin.

Barcelona säljer reklamplats på insidan (!) av sina tröjor för motsvarande 163 miljoner kronor.

Fotbollsklubbarna fortsätter att hitta på nya sätt att tjäna pengar. FC Barcelonas senaste är ett av de mer nyskapande.

Blottas vid målfirande

2006 hade klubben för första gången en logga på sin tröja när reklamplatsen skänktes bort till Unicef. 2011/12 bröts sedan traditionen med en ”fläckfri” tröja när sponsorutrymmet såldes till Qatar Foundation för 1,4 miljarder över fem år.

Nu får de sällskap av Intel som köpt reklamplats – på insidan av matchtröjan!

Företaget har noterat fotbollsspelares tendens att lyfta på tröjan vid målfirande och den nya överenskommelsen innebär en placering på insidan av magen som gör att varumärket då blottas för kamerorna.

Premiär på lördag

– Vi har inte velat kräva av spelarna att de ska visa loggan ett visst antal gånger men vi vet om att ett sådant målfirande är en stor del av fotbollskulturen, säger Intels marknadschef Deborah Conrad enligt The Guardian.

Enligt Forbes och spansk media betalar Intel motsvarande 163 miljoner för avtalet över 4,5 år. Redan till lördagens match mot Villarreal ska märket vara på plats.

ARTIKELN HANDLAR OM

La Liga