Champions League på Facebook – i höst

Foto: TT
FOTBOLL

Livestreamade Champions League-matcher på Facebook.

Det blir verklighet i USA i höst.

Detta efter ett samarbete tillsammans med Fox Sports.

Från och med september kommer amerikanska tittare kunna följa Champions League-sändningar via sin Facebook-profil. Detta skriver Bloomberg Technology.

Ett nytt samarbete med tv-kanalen Fox Sports möjliggör det nya sättet att följa världens största klubblagsturnering och dealen parterna emellan innebär att det via Facebook kommer gå att följa två matcher per gruppspelsdag, fyra åttondelsfinaler och fyra kvartsfinaler.

Den största anledningen bakom det nya initiativet är den ökade interaktiviteten som livesporter sägs medföra på sociala medier.

Vill få mer interaktivitet

Enligt Fox Sports genererade vårens Champions League-final, där Real Madrid besegrade Juventus, 98 miljoner interaktioner bland 34 miljoner användare.

– Facebook har en av de mest sociala fotbollspublikerna på webben. Och det här kommer exponera Champions League för fans som normalt inte sätter på tv:n för att kolla på en match, säger David Nathanson, head of business operations, på Fox Sports.

Dan Reed, Facebooks ansvarige för globala sportsamarbeten, ser bara positivt på samarbetet med Fox Sports.

– Vi är exalterade över att kunna hjälpa Fox att nå en ny publik, människor som konsumerar innehåll på digitala, mobila och sociala plattformar.

Varken Facebook eller Fox Sports har velat avslöja vilka finansiella villkor som ligger bakom överenskommelsen. Enligt Bloomberg är Champions League en del i det sociala närverkets strategi att locka annonsörer till att spendera pengar i högre utsträckning.

ARTIKELN HANDLAR OM