AIK får mest av tv-miljonerna

Publicerad:
Uppdaterad:

”Det ska inte kunna bli en sån skillnad”

Här är listan som visar hur ojämn penningfördelningen i allsvenskan är.

Kalmar FF, femma i fjolårets allsvenska, får över fyra miljoner kronor mindre än fyran Helsingborg.

– Det ska inte kunna bli en sådan stor skillnad, säger KFF:s ordförande Tommy Strandman.

Totalt är allsvenskans sammanlagda inkomster dock en jättesuccé. Tack vare det nya TV-avtalet som intresseorganisation en Svensk Elitfotboll (Sef) förhandlade fram, har allsvenskans intäkter ökat från 68 miljoner 2005 till 171 miljoner 2006.

– Jag är stolt, säger Sef-ordföranden Bosse Lundquist. Vi är på en högre nivå än Norge och Danmark och för första gången har vi även passerat ishockeyn.

Ökning med 151 procent

Utbetalningarna till klubbarna är nu slutförda och gäller de så kallade generella avtalen – mediarättigheter, Svenska Spel samt övriga gemensamma avtal.

– Det är en ökning med 151 procent, säger Bosse Lundquist.

Det hindrar inte att penningfördelningen – som baseras på placering i allsvenskan och tv-exponering i ”Veckans Match” – mellan klubbarna är ojämn.

Kalmar FF slutade femma i allsvenskan, bara en poäng efter Helsingborg på fjärde plats.

Skiljer fyra miljoner

Trots det skiljer det över fyra miljoner kronor mellan de båda klubbarnas intäkter från tv-avtalet.

– Det tycker jag är fel. Att det ska vara skillnader, det är givet. Klubbar som AIK, Göteborg och Djurgården har starkare varumärken och det är marknaden som styr. Men att det skiljer så mycket mellan oss och Helsingborg, det är konstigt, säger Tommy Strandman.

Helsingborg fanns med i ”Veckans Match” vid tolv tillfällen i fjol. Kalmar visades inte alls. Det är den stora orsaken till att HIF drog in så mycket mer pengar.

– Självklart förstår jag att Helsingborg visades oftare. Men så stor skillnad ska det inte vara, menar Tommy Strandman.

Så fördelas tv-pengarna

Robert Laul, Stefan Persson

Publicerad:

Sportbladet – Allsvenskan

Prenumerera på vårt nyhetsbrev om Allsvenskan – krönikor, reportage, intervjuer, granskningar och rankningar.

ÄMNEN I ARTIKELN