Henke och Chippen i ny superkampanj

FOTBOLL

Syns över hela världen: ”Spelarnas varumärke växer”

Foto: FRONTFIGURER Christian Wilhelmsson och Henrik Larsson, lilla bilden, ingår i Adidas nya jättekampanj. Duon kommer att synas över hela världen.

I lördags spelade Henke Larsson och Christian ”Chippen” Wilhelmsson Sverige till VM.

Nu är de även frontfigurer i Adidas nya jättekampanj.

– Tanken är att vi ska marknadsföra den nya kollektionen, säger ”Chippen”.

I går inledde Adidas sin största globala kampanj någonsin.

Superstjärnor som David Beckham, Raúl, Kaká och Zinedine Zidane är några av de spelare som kommer att synas i tidningar, på internet och affischer.

Larsson och Predator

I Sverige är det Henke Larsson och Christian ”Chippen” Wilhelmsson som är frontfigurer.

– Vi har tagit en hel del bilder, men det arbetet är klart nu, säger Henke.

Den första fasen, som inleddes i går, är fokuserad på Henke Larsson och Adidas fotbollssko Predator.

”Flärdfulla spelare”

Det kommer sedan att följas upp med lanseringen av kollektionen X-Edge, med Christian Wilhelmsson, i början av nästa år.

– I det team där Henke ingår har vi valt riktiga storstjärnor med naturliga ledaregenskaper. Och när det gäller ”Chippen” har vi valt duktiga, men samtidigt flärdfulla spelare, säger Adidas Nordenchef Patrik Nilsson.

Bra pengar

Både Henke och ”Chippen” lär får bra betalt för kampanjen. Men det handlar inte bara om pengar.

– Spelarnas varumärke växer av att förknippas med ett högstatusmärke som Adidas. Och dessutom visar det ju att de är två av de största profilerna i landet. Sådant gör att de får lättare att skaffa nya sponsorer, säger Niklas Olovzon, varumärkesexpert på kommunikationsbyrån S&B.

Fint sällskap – här är fler stjärnor i kampanjen

Carl Johan Bjäreborn