AIK:s vinst: 10 miljoner

FOTBOLL

Publikinvasionen till Friends arena ger jättebelopp: ”Sanslöst”

Foto: PREMIÄRFEST I går kväll var 42 615 biljetter sålda till AIK:s hemmapremiär mot Syrianska. Det genererar en storvinst för AIK Fotboll.

AIK hoppas ta tre poäng mot Syrianska i morgon.

Oavsett slutställningen kommer uppåt 45 000 biljettköpare bidra till ett annat resultat.

Efter 90 spelade minuter kommer AIK ha tjänat mer än tio miljoner kronor.

Kanske är det Syrianska som lockar. Kanske den nya arenan. Oavsett vilket går AIK mot ett präktigt rekord för en allsvensk hemmapremiär nu när biljettköpen rasslar in inför söndagens match på Friends arena.

I onsdags, när 36 000 biljetter var sålda, vågade inte vd:n Thomas Edselius hoppas på en siffra över 40 000. Två dagar senare korrigerar han uppskattningen.

– 42,6 har köpt nu. Nu säljer vi 65 000 och sätter folk på taket. Nej, jag skojar, men jag gissar på 45 000 åskådare. Det är helt sanslöst.

Rörlig hyra

Under 2007 och 2008 besökte 30 000 åskådare Stockholmsderbyna. AIK håvade in sex-sju miljoner kronors vinst för sådana kvällar. På söndag kommer 50 procent fler besökare vilket ger 50 procent mer intäkter.

Fast uträkningen är inte så simpel. AIK:s hyra med Friends arena är rörlig utifrån publikmängden. Vid rena folklaviner som i morgon ökar AIK:s nota till klart över vad de betalade på Råsunda. Det kompenseras av att Friends arena har fler dyra biljettkategorier och att AIK får procent på all mat- och dryckförsäljning.

”Blir förvånad själv”

En exakt summa för 90 minuters fotboll går inte att spika i dag, men AIK kommer att tjäna mer än tio miljoner kronor, snarare uppåt elva-tolv.

– Jag blir förvånad själv över att försäljningen är så bra, säger Thomas Edselius.

Vad gör ni med pengarna?

– Vi ska köpa lite champagne... eller nej, det ska vi inte. Men de kommer gå åt. Vi måste ha respekt för vardagen också. Det kommer inte lika många senare i vår när vi möter Halmstad och Mjällby.

SÅ FÅR AIK PENGAR FÖR PREMIÄRMÖTET MED SYRIANSKA

1. Årskort

13 500 årskort är sålda, vilket är nordiskt rekord för en fotbollsklubb. I fjol köpte ytterligare 1500 personer årskort vid entrén till första hemma­matchen.

2. Styckbiljetter

Ytterligare 30 000 biljetter är betalda, vilket i går kväll gav en totalförsäljning på 42 615. Troligen kommer siffran stiga en bra bit över 45 000 sålda biljetter.

3. Fler dyra platser

Friends arena får mer betalt ju fler åskådare som kommer. I morgon kommer maxhyran att nås, vilket tar ner vinsten något. Det vägs upp av att arenan har fler exklusiva platser som ger högre intäkter.

4. Mat- och dryck

På Råsunda gick alla korv-, öl- och snackspengar till kioskerna på arenan. Genom ett avtal med det nya kioskföretaget får AIK någon krona på varenda matbit som säljs.

ARTIKELN HANDLAR OM