Ingen fest – skyll er själva

Foto: tomt Det var inte många som hade tagit sig till Stockholms Stadion trots att Djurgården/Älvsjö spelade kvartsfinal i går.
FOTBOLL

Stockholms Stadion 2005: Djurgården/Älvsjö tar sig till semifinal i Uefa Women"s Cup. Publik: 374.

Stadio Communale i Turin 1970: danska Femina vinner inofficiella fotbolls-VM för damer. Publik: 50 000.

Var det någon som sa att det går framåt för damfotbollen?

Jag raljerar naturligtvis, för det går obestridligen framåt. Bara att Uefa Women"s Cup finns är ett framsteg i sig. Liksom att Djurgården/Älvsjö slog ut Sparta Prag och är i semifinal.

Samtidigt är det ett nederlag att föreningen inte lyckas få mer publik till den fotbollsfest som kvinnornas Champions League skulle kunna vara. Damlagen måste bli bättre på att marknadsföra sig - och det är de själva som måste göra jobbet.

Man kan skylla på det stora utbudet och den hårda konkurrensen i storstäderna. Det må vara sant, men lika sant är att i en miljonstad är den potentiella publiken betydligt större.

Final lockade 50000

Men en match säljer sig inte på egen hand. Det som krävs, både från klubbarna och de på Svenska fotbollförbundet som marknadsför damerna, är att man bestämmer sig för att sälja sporten - med alla medel - och tror på att det går.

För damfotbollen har en stor kommersiell potential. Det insåg en rad privata företagare i bland annat Danmark och Italien redan för snart 40 år sen. De startade damligor med vinstdrivande syfte - med stor framgång. 1969 anordnade FIEFF, Federation of Independent European Female Football, EM för damer.

Turneringen blev en så stor succé, både publikt och ekonomiskt, att man året därpå anordnade VM. Finalen lockade 50000 åskådare och arrangörerna drog in en halv miljon kronor - bara på finalen.

Fifa, Uefa och de nationella förbunden, däribland det svenska, hade dittills inte velat veta av att kvinnor spelade fotboll och turneringarna var därför inofficiella. Men nu började man dra öronen åt sig.

- Det ligger frestande mycket pengar i den (damfotbollen), sa Sigge Berg på Svenska fotbollförbundet.

Efter allt motstånd fick så kvinnorna komma in i den officiella fotbollsfamiljen - men i stället marknadsförde ingen dem längre, de hamnade i herrarnas skugga. Där är de fortfarande och många har glömt att dammatcher redan för 35 år sen lockade 50000 åskådare - när damfotbollen såldes och marknadsfördes av proffs.

Måste kunna sälja sin produkt

Damklubbarna har blivit bättre på mycket inom spel och träning de senaste åren.

Nu måste man, trots alla hinder, bli skickligare även på att sälja sin produkt. Bara så kan det bli riktig fotbollsfest när Djurgården/Älvsjö spelar semifinal mot Potsdam.

Jennifer Wegerup