Federers försvar efter Gretas ilska

”Känns som mitt namn missbrukas”

avAndreas Käck

Publicerad:
Uppdaterad:
Greta Thunberg har varit kritisk mot Roger Federers reklamsamarbete.
Foto: Markus Schreiber / TT NYHETSBYRÅN
Greta Thunberg har varit kritisk mot Roger Federers reklamsamarbete.

Greta Thunberg har rasat mot Roger Federers reklamsamarbete.

Nu slår tennisikonen ifrån sig mot kritiken.

– Jag kan inte ta ansvar för allt, säger han.

En av Roger Federers stora sponsorer, banken Credit Suisse, har investerat enorma summor pengar i företag som arbetar med fossila bränslen. Något som fått miljöaktivister att reagera med vrede.

Nyligen stormades Credit Suisses huvudkontor i Schweiz av en grupp aktivister som började spela tennis i byggnaden och tog med sig banderoller med texten: ”Credit Suisse förstör vår planet. Stöttar du dem, Roger?”.

Därtill har Greta Thunberg engagerat sig i frågan genom att bland annat retweeta ett inlägg med hashtaggen ”#RogerWakeUpNow”.

Nu talar Federer ut om stormen.

Foto: Dita Alangkara / TT NYHETSBYRÅN
Roger Federer slår tillbaka mot Greta Thunbergs kritik.

”Måste tänka mig för”

I en lång intervju med tidningen Tages Anzeiger säger den 38-årige tennislegendaren att han känner sig orättvist behandlad.

– Ibland känns det som att mitt namn missbrukas i sådana här sammanhang. Om jag hjälper en person, så får jag kritik för att jag inte hjälper flera. Jag har kommit till en punkt där jag måste tänka mig för noggrant innan jag gör något.

– Samtidigt måste jag lära mig att blunda för kritik, för jag kan inte vara överallt, jag kan inte göra allt. Jag är också pappa och tennisspelare. Visst, jag är en person som kan göra skillnad bara genom att greppa tag i mikrofonen och prata om saker, men jag kan inte ta ansvar för allt, säger Federer.

”Stor respekt”

Häromveckan uttalade sig Federer specifikt om Greta Thunberg. Då lät det så här:

– Jag har stor respekt och beundran för den unga miljörörelsen, och jag är tacksam mot unga klimataktivister för att de pushar oss alla att fundera över vårt beteende och jobba på innovativa lösningar. Vi är skyldiga dem och oss själva att lyssna.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM