SUPERAVTALET

FOTBOLL

GÖTEBORG. IFK Göteborg + IMG = 300 miljoner kronor.

Så mycket hoppas IFK Göteborg tjäna under de kommande 13 åren.

– Det här kan vara avgörande för att ta oss tillbaka till toppen, säger klubbens ordförande Stig Lundström.

I fjol var det Malmö FF. Nu är det IFK Göteborgs tur att knyta ett avtal med marknadsföringsjätten IMG. Företaget kommer att ta över försäljningsbiten från IFK Göteborg, vilket i klartext betyder att de framförallt ska locka nya sponsorer till klubben.

– Vi tror att det här kommer vara en milstolpe i Blåvitts historia, säger Stig Lundström.

I dag får IFK Göteborg in runt 20-25 miljoner kronor från sina sponsorer. IMG hoppas kunna fördubbla den summan inom en inte alltför lång framtid.

Fördubblat inkomster

– Vi ser en extremt stor potential i IFK Göteborg, säger Martin Englund, VD hos IMG Skandinavien.

Företaget har redan liknande avtal med Malmö FF och de tyska klubbarna FC Köln, Wolfsburg och 1860 München.

– Det finns exempel där vi mer än fördubblat en klubbs inkomster, fortsätter Englund.

Och IFK Göteborg har stora förhoppningar.

– Inom 5–7 år ska det vara möjligt att ha fördubblat inkomsterna från sponsorerna, säger Lundström.

Det innebär i så fall, mycket lågt räknat, att IFK Göteborg 2019 skulle ha fått in drygt 300 miljoner kronor, utöver de pengarna de fått in om de själva stått för sponsorförsäljningen.

Sämre läge än MFF

– IMG har kontakter hos företag som vi inte ens vet namnet på, säger Lundström.

Ändå kommer intäkterna inte att bli lika stora som i Malmö. Skillnaden är att MFF kommer äga sin nya arena, något som inte är fallet i Göteborg.

– Därför finns det möjlighet till ytterligare rättigheter och inkomster i Malmö, förklarar Englund.

För hårt ekonomiskt drabbade IFK Göteborg är avtalet mycket viktigt.

”Hugga på spelare”

– Det innebär att vi kommer kunna vara med och hugga på spelare, som vi tidigare inte kunnat, säger Lundström.

Någon ny värvningskarusell kommer det dock inte bli tal om.

– Nej, vi ska fortsätta satsa på våra unga spelare och ungdomsakademin. Det är framförallt dit ska pengarna gå, samt till att stärka organisationen.

Henrik Lundgren

ARTIKELN HANDLAR OM