Klart: Inter uppköpta av kinesisk koncern

FOTBOLL

70 procent av klubben har sålts

Foto: Inter såldes 2013 till en indonesisk affärsman.

Italienska Inter är numera under kinesiskt ägarstyre.

Under måndagen bekräftades det att klubben sålts.

– Det här nya parterskapet kommer möjliggöra det för oss att ta nästa steg i projektet och få Inter att återvända till sin rättmätiga plats i världsfotbollen, säger Inters ordförande Erick Thohir till klubbens hemsida.

Hösten 2013 sålde långvariga ägaren Massimo Moratti 70 procent av Inter till en grupp ledda av den indonesiske affärsmannen Erick Thohir. Knappa tre år senare är det dags för ytterligare en försäljning.

På sin hemsida har Inter meddelat att kinesiska Suning Holdings Group blivit klubbens nya majoritetsägare.

”Få Inter att återvända”

– Det nya partnerskapet med Suning Holdings Group är en 'game changer' för Inter. Under de senaste två och ett halvt åren har vi byggt vidare på den solida, existerande, basen av klubben. Det här nya parterskapet kommer möjliggöra det för oss att ta nästa steg i projektet och få Inter att återvända till sin rättmätiga plats i världsfotbollen, säger klubbens ordförande Erick Thohir till klubbens hemsida.

Just Erick Thohir kommer fortsatt vara klubbens ordförande medan den tidigare ägaren Massimo Moratti helt kommer avsluta sitt arbete i klubben.

– Sportens popularitet går, framförallt i Asien och Kina, igenom en period av massiv tillväxt. Den här överenskommelsen med Suning Holdings Group kommer tillåta oss att komma mycket närmre vår enorma fansbas i Kina samt Asien- och Stilla Havs-området. Vi ser framemot ett mycket framgångsrikt partnerskap tillsammans.

Köpt knappa 70 procent

Enligt källor till nyhetsbyrån Reuters ska den kinesiska koncernen köpt 68,55 procent av klubben till ett pris av 2,5 miljarder kronor. Erick Thohir kommer fortsättningsvis vara minoritetsägare, med ett ägande av 31 procent av klubben medan Massimo Moratti sålt av allt han ägde av klubben.

Koncernen är verksamma inom detaljhandeln och äger sammanlagt 1 600 butikskedjor i mer än 600 städer i Kina, Japan och Hong Kong.

ARTIKELN HANDLAR OM