Ticnet drog in 180 000 – på Turinas hyllningsmatch

avFredrik Jönsson

Foto: SCANPIX

Alla intäkter skulle gå till Ivan Turinas fru och familj.

Men Ticnet behöll sin sedvanliga serviceavgift och drog in cirka 180 000 kronor på hyllningsmatchen.

– Precis som för alla bolag måste vi planera in det i vår marknadsplanering, säger Ticnets marknadsdirektör Mattias Hallgrim till Sportbladet.

Natten till torsdagen den 2 maj avled Ivan Turina i sömnen. En tragisk bortgång som fick hela fotbolls-Sverige att gå samman.

AIK och Turinas moderklubb, Dinamo Zagreb, valde att arrangera en minnesmatch måndagen den 13 maj där alla intäkter gick till Turinas fru och familj.

Totalt var det 8 058 åskådare på plats under hyllningsmatchen, men enligt AIK såldes det 9 030 biljetter.

– De enda biljetterna som inte såldes via Ticnet var press, Ivans familj och de som jobbade. Det var vissa som skänkte pengar genom att köpa biljetter, även om de inte kunde gå, säger AIK:s kommunikationschef Gabriella Blombäck till Sportbladet.

AIK behövde inte betala någon hyra till Friends arena, utan fick låna arenan gratis.

Fick in runt 180 000 kr

Ticnet tog ut sin sedvanliga serviceavgift på 20 kronor för varje biljett, men de pengarna kommer inte att tillfalla Turinas familj. Totalt handlar det om cirka 180 000 kronor.

– I det här fallet är det Friends arena som lägger upp arrangemanget i vårt system. Så när en match ska spelas läggs det bara upp i vårt system av deras personal, de trycker på en knapp och så går det till försäljning. Vi är alltså inte involverade. Vi kommer aldrig in och hinner tänka: ”Jaha, det här är ett sponsorevent, det går till välgörande ändamål, vi vill vara med”. Utan de bara kör, säger Ticnets marknadsdirektör Mattias Hallgrim till Sportbladet.

– Det är inte så att vi inte skulle kunna göra något sådant här, men då måste vi lägga upp det som ett projekt. Vi är inne i ett maskineri och det bara händer.

”Inte bara så att vi skänker pengar”

Kan ni inte göra det nu?

– Nej. Om vi ska vara med på något vill vi veta vad vi får för exponering. Framgår det att vi lägger på serviceavgiften? För den läggs på per automatik, i såna fall måste man liksom reglera det i efterhand, de pengarna har vi redan skickat vidare i systemen.

Kan ni inte gå ut med det själva?

– Jo, det skulle vi teoretiskt kunna göra. Men vi måste kunna göra ett case av det. Det är inte bara så att vi skänker pengar för att vi tycker det är kul eller för att det är ett bra ändamål. För alla bolag måste vi planera in det i vår marknadsplanering eller göra det på ett rätt sätt.

Så ni kommer inte att skänka pengarna i efterhand?

– Nej, det kommer vi inte att göra. Det är många bolag som tjänar pengar på vad som händer på den här arenan, det är inte bara Ticnet. Det är också en budgetfråga.

ARTIKELN HANDLAR OM