Efter kritiken – Ticnet agerar

avFredrik Jönsson

Har inlett en diskussion med AIK

Ticnet hade för avsikt att behålla serviceavgiften efter Ivan Turinas hyllningsmatch.

Men efter starka reaktioner ser företaget ut att backa.

– Vi vill diskutera klart med AIK innan vi går vidare, säger marknadsdirektören Mattias Hallgrim till Sportbladet.

Den 2 maj avled Ivan Turina i sömnen. AIK och Turinas moderklubb, Dinamo Zagreb, arrangerade en hyllningsmatch den 13 maj där alla intäkter skulle gå till Turinas fru och familj.

Enligt AIK såldes det 9 030 biljetter till matchen och av dem kom 8 058 personer till Friends arena. Ticnet tog ut sin sedvanliga serviceavgift på 20 kronor för varje biljett, och drog in cirka 180 000 kronor på hyllningsmatchen.

Pengar som Ticnet hade för avsikt att behålla när Sportbladet pratade med marknadsdirektören Mattias Hallgrim på onsdagen.

– Nej, det kommer vi inte att göra (skänka pengarna). Det är många bolag som tjänar pengar på vad som händer på den här arenan, det är inte bara Ticnet. Det är också en budgetfråga, sa han bland annat.

Agerar efter reaktionerna

Men efter reaktioner och kritik på sociala medier, till följd av Sportbladets artikel, har Ticnet gått ut med ett meddelande på Facebook och inlett en diskussion med AIK.

”Vi är liksom alla andra tagna av den sorgliga händelsen och hade vi fått frågan om att vara med så hade resultatet blivit annorlunda. Vi kommer dock tillsammans med AIK Fotboll återkomma inom kort.”, skriver Ticnet på Facebook.

Ticnets marknadsdirektör Mattias Hallgrim vill inte gå in på vad det är som diskuteras.

– Jag kan inte berätta var vi är i diskussionen, utan jag kan säga det som stod där. Vi har en diskussion med dem, de är vår uppdragsgivare. Vi har egentligen alltid haft en dialog med dem. Vi får se var vi landar, säger han.

”Hitta en lösning till alla parter”

Kan det här innebära att pengarna skänks till Ivan Turinas familj?

– Jag vill inte föregripa någon diskussion kring det. Vi vill diskutera klart med AIK innan vi går vidare. Syftet med vårt inlägg var att berätta att vi faktiskt tar det här på allvar och jobbar vidare tillsammans med AIK.

– Vi hade inte diskussionen i går. Då hade det här gjorts utan att vi var involverade, och det är de medvetna om. Saken hade kommit i ett annat läge om vi var med från början, det är så man måste jobba med en sådan här sak.

Är den här diskussion en följd av reaktionerna i sociala medier?

– Nu blev frågan aktualiserad. Jag visste att det hade varit en sådan här match, men jag vet inte vilka som hade varit involverade och hur strukturen såg ut. Så när du kontaktade mig var det naturligt för oss att höra av sig till vår kund, AIK, för att hitta en lösning till alla parter.

ARTIKELN HANDLAR OM